Mikrovirksomheder og makroøkonomier

Jes Pettersson

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Specialet tager sit udgangspunkt i det nye rurale paradigme, som er kendetegnet for de støtteprogrammer der er dominerende i udviklingen af rurale områder. Det nye rurale paradigme tager implicit udgangspunkt i en bottom-up tilgang, hvor netværk af lokale aktører selv skal tage ansvar for udviklingen igennem kommercialisering af den lokale kultur. Turisme er et af de områder der får massiv støtte igennem disse programmer, men samtidig viser analyser, at turismebranchen er præget af mikrovirksomheder, hvis ejere betegnes som livsstils entreprenører, der ikke er udviklings orienteret og ikke formår at indgå i lærings netværk. Gennem et casestudie af et netværk på Lolland-Falster i det sydlige rurale Danmark, analyseres virksomhedsejernes værdier i forhold til at drive virksomheden og sætter dette i forhold til deres fælles netværk, der er dannet på baggrund af midler fra støtteprogrammerne. Fundene er at virksomhedsejerne formår at skabe fælles viden-, markedsføring- og uformelle sociale netværk, men at der er en udfordring i at samle virksomhederne på grund af kulturelle, økonomiske og rumlige distancer.

UddannelserGeografi, (Bachelor/kandidatuddannelse) KandidatVirksomhedsstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato17 aug. 2010
VejledereMichael Haldrup & Lars Fuglsang

Emneord

  • Landdistriktsudvikling
  • Kulturøkonomi
  • Turisme
  • Livsstilsværdier
  • Netværk