Med skoleelever på museum

Mette Liv Skovgaard & Jacob Bødskov

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Specialet sætter fokus på hvad der sker, når man tager med skoleelever på museum. På flere og flere museer repræsenterer elever hovedmålgruppen, men meget lidt forskning viser, hvordan et museum opleves fra deres perspektiv. Vi har fulgt 4 klasser - 2 Fjerde klasser og 2 Femte klasser under deres besøg i skoletjenesten på kulturhistoriske museer. Endvidere har vi interviewet dem for at forstå dels hvordan de oplever det og dels hvordan det sætter deres tanker om historie i spil. Teoretisk kombineres forståelsen af museumsrum med forståelsen af historiebevidsthed og igennem dels en receptionsanalyse og dels en analyse af deres historiebevidsthed får vi svar på hvad der sker, når man tager med skoleelever på museum

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) KandidatHistorie, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato24 nov. 2009
VejledereSøren Kjørup

Emneord

  • Museumsformidling
  • Skoleelever
  • Falk og Dierking
  • Eilean hooper-greenhill
  • danske museer
  • Museer
  • skoletjenesten
  • Bernard Eric Jensen
  • feltarbejde med børn
  • Integreret
  • Museumsoplevelse
  • metodetriangulering
  • historiebevidsthed
  • formidling til børn
  • Kulturhistoriske museer
  • Børneperspektiv