Madspild i detailbranchen - en undersøgelse af madspild og deres effekt

Nanna Sophie Werdelin

Studenteropgave: Kandidatprojekt

Abstrakt

Formålet med denne rapport er at analysere de motivationsfaktorer, der kan beskrive hvorfor detailvirksomheder har valg at udvikle madspildstiltag, samt hvorfor nogle virksomheder vælger at gå længere end andre. Med hensyn til disse madspildsinitiativer ønskede vi yderligere at analysere omfangsrelaterede effekter på mængden af madspild, samt vurdere reguleringsmæssig indflydelse på denne reduktionsevne.
Rapporten konkluderer, at detailbranchen er underlagt en høj konkurrence, hvor de individuelle virksomhedens basisproduktkatalog er relativt udifferentieret. Derfor vil detailbranchen konkurrere på pris, kvalitet og branding. Vi argumenterer for, at madspildsinitiativer er en form for branding, hvor selskaber som Rema1000 anser dette som en måde, hvorpå de kan differentiere sig fra konkurrenterne og opnå yderligere markedsandel. Med hensyn til effekten af madspildsinitiativerne konkluderer vi at der ses en betydelig positiv effekt på omfanget af madspild i detailbranchen. Alle store detailvirksomheder i Danmark har således kunnet anvise et fald i mængden af madspild. Denne effekt kan dog vise sig at blive opvejet af en stigning i madspild på forbrugerniveau, hvor kunderne overfører madspildet fra supermarkedet til deres egene hjem. For yderligere at udvikle reduktion af madspild i Danmark, argumenterer rapporten for, at der ligger en nødvendighed i at udvikle reguleringer der er skræddersyet til hvert enkelt marked, da det kan skabe et incitament for detailhandlere at udvikle yderligere initiativer mod madspild.

UddannelserTekSam - miljøplanlægning, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato31 maj 2016
Antal sider66
VejledereErling Jelsøe

Emneord

  • madspild
  • detailbranchen
  • deteilbutikker