Læselyst blandt unge: En forskning i unges læsevaner

Joakim Bæk & Charlotte Thiemke Jensen

Studenteropgave: Fagmodulprojekt

Abstrakt

I dette forskningsprojekt vil vi forsøge at undersøge modtagelsen af en allerede lanceret videokampagne, der var rettet mod unge mænd i alderen 18-29. Vores kommunikationsprojekt var stærkt fokuseret på forestillingen om det kollektive billede af boglæsning, som til vores primære forståelse var forbundet med en mangel på modernitet. Vores primære vurdering af problemstilling, at læsningen betragtes som en kedelig aktivitet blandt vores målgruppe, var hovedindflydelsen af ​​vores videos indhold, der fokuserede på at ændre modtagerens opfattelse af boglæsning. Derfor forsøgte vi at påvise, at læsning af fiktion er en måde at udvide din horisont på. Denne video blev produceret før enhver forudgående undersøgelse, og dette projekt vil dykke ned i målgruppens modtagelse af kampagnen for at finde ud af, hvor effektiv vores kampagne var, og om den stemmer overens med vores forforståelse. Vi indsamlede empirisk data gennem interview af unge, der passer til beskrivelsen af ​​vores målgruppe, for at stille dem en række spørgsmål i vores forsøg på at afsløre ikke kun deres opfattelse forbundet med læsning af bøger om fiktion i deres fritid, men også hvordan de følte en forbindelse til kampagnens budskab. Vi vil forsøge at bruge disse oplysninger til at besvare vores problemformulering og vurdere, hvilke faktorer der er relevante i en kommunikationsstrategi til at inspirere vores målgruppe.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor
SprogDansk
Udgivelsesdato30 maj 2017
Antal sider27
VejledereNorbert Wildermuth

Emneord

  • Skønlitteratur
  • Unge
  • Læselyst
  • Kommunikation
  • Videokampagne
  • Reception
  • Receptionsanalyse