Læring - også for voksne

Kristine Kofod, Lisa Bach, Merete Jensen Wiese, Vibe Grønfeldt & Solveig Jeppesen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Abstract I rapporten undersøger vi fænomenet ”livslang læring” og læring i arbejdslivet. Vi gennemgår forskellige teorier om hvordan man lærer, herunder Etienne Wengers sociale teori om læring. Læring er en kompleks proces, der afhænger af de gældende omstændigheder og den lærendes motivation. Vi påviser at det fleksible arbejde skaber de bedste vilkår for læring i arbejdslivet. Med udgangspunkt i Knud Illeris og Learning Lab Denmarks (LLD) forskning, diskuterer vi hvad det kræver, at lære i arbejdet og hele livet igennem, samt hvilke udfordringer og problemstillinger der kan være i dette. Der findes både negative og positive argumenter. Sidst i rapporten fremlægger vi hvilke kræfter der spiller ind i det danske samfund, for politisk og praktisk at fremme livslang læring, kræfter som AMU, LO, LLD og EU.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2006
VejledereHenriette Christrup

Emneord

  • læring
  • Voksne