Læring i spil og Pervasive Games: Learning through games and Pervasive Games

Kirstine Bruun-Schmidt

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet tager udgangspunkt i at undersøge læring indenfor ”almindelige” spil og Pervasive Games. Dette gøres ved en komparativ analyse af tre cases, ”almindelige” spil (Trivial Pursuit, Matador og The Sims 3) og to cases af Pervasive Games (Momentum og EVOKE). I projektet bliver problemstillingen, ”Hvilke læringsforskelle og -muligheder er der ved Pervasive Games i forhold til ”almindelige” spil?” besvaret via en analyse og diskussion af læringspotentialer hos henholdsvis Pervasive Games og ”almindelige” spil. Ud fra dette har jeg kunnet konkludere, at der indenfor Pervasive Games er et større potentiale til at udnytte læringsprocesser samt til at udnytte de forskellige intelligenser, hvorved det enkelte individ lærer. Dette er muligt for Pervasive Games, ved at de bryder med "den magiske cirkel", og ved at gøre dette, giver det flere muligheder for at inddrage læring på anden vis end f.eks. et brætspil.

UddannelserPerformance-design, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato16 jun. 2010
VejledereMads Rosendahl

Emneord

  • Læring
  • Pervasive
  • Rumlig udvidelse
  • Spatiel udvidelse
  • Læring i spil
  • Momentum
  • Social udvidelse
  • EVOKE
  • Flow
  • Matador
  • læring i Pervasive Games
  • Games
  • spil typer
  • den magiske cirkel
  • Trivial Pursuit
  • The Sims 3