Kunstoplevelsens psykologi

Louise L Krøyer, Søren P Kiilerich, Rikke B Jensen, Kasper Bondo, Mia Bredsdorff, Anne Fledelius, Jesper K Serup, Mads N Skytte & Rebekka S Poulsen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektarbejdet er centreret om den enkeltes kunstoplevelse, med det psykologiske aspekt som fokus. Vi tager udgangspunkt i Paul C. Vitz’ teori om analog og digital kunst, som vi bruger som baggrund for vores teser og vores empiriske undersøgelse, foretaget på Esbjerg Kunstmuseum. Undersøgelsen er sket med udgangspunkt i fænomenologien og det kvalitative interview, og belyser hvilke kognitive og emotionelle processer, der gør sig gældende i den enkeltes kunstoplevelse. For at underbygge Vitz’ tese om samfundets digitalisering, inddrages desuden Aleksander R. Lurias undersøgelser af de erkendelsesmæssige processers udvikling. På baggrund af analyser af det empiriske materiale, er vi nået til den overordnede konklusion, at mennesker ikke blot søger analog, men også digital stimulans i mødet med kunsten.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2004
VejledereBjarne Sode Funch

Emneord

  • Kunst
  • Kunstoplevelse
  • Psykologi