Kulturformidling til børn - med fortælling som formidlingsform til 4-5-årige børn

Charlotte Keller Lausten

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Dette speciale tager udgangspunkt i kulturformidling til børn, med fortælling som formidlingsform. Gennem undersøgelser og observation i en børnehave undersøger specialet, hvad børn tager med sig fra en formidlingssituation og efterfølgende inddrager i deres legekultur. For at forstå børnekultur og børns kultur har jeg anvendt teori af Flemming Mouritsen og Beth Juncker. Teori af Gitte Balling og Daniela Cecchin forklarer fortælling som formidlingsform og teori af Bennyé D. Austring & Merete Sørensen og Christian Jantzen, Mikael Vetner & Julie Bouchet beskriver den æstetiske oplevelse. Gennem analysen viste det sig, at børnene bruger de simple elementer fra fortællingerne i deres legekultur. Med disse resultater har jeg lavet nogle anbefalinger til, hvordan man fremadrettet kan lave vellykket kulturformidling til børn.

UddannelserPerformance-design, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato31 maj 2018
Antal sider47
VejlederePernille Welent Sørensen

Emneord

  • Kulturformidling
  • Børnekulturformidling
  • Børnekultur
  • Legekultur
  • Æstetik
  • Oplevelse
  • Fortælling