Kampen om Kulturen: The Struggle for Culture

Oliver Aabo, Malthe Emil Blichfeldt, Maja Hornskov, Sidsel Josefine Kirk & Jonas Greve Andersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Denne rapport undersøger, hvordan man i et diskursteoretisk perspektiv kan forstå magtkampen i det ophavsretslige terræn i musikindustrien. Her fastsættes der, på baggrund af tekster og interviews, to diskurser: den restriktive diskurs og den fri kultur-diskursen. Ved brugen af Laclau og Mouffes begreber ses det, at den restriktive diskurs i lang tid har haft hegemoni i det diskursive felt, men er blevet udfordret, grundet den teknologiske udvikling. Den restriktive diskurs har økonomi som nodalpunkt, mens fri kultur-diskursen har ytringsfrihed. Derudover bruges Faircloughs kritiske diskursanalyse på tekster skrevet af repræsentanter for hver diskurs. Her ses det, at diskurserne især kæmper om hvorvidt begrebet frihed skal forstås som ejendomsret eller ytringsfrihed. Ved at diskutere analysens resultater, konkluderes det at diskurserne er i et agonistisk forhold, og derfor vil de sammen skulle definere musikindustriens ophavsretslige terræn i fremtiden.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato17 jun. 2013
VejledereOle Erik Hansen

Emneord

  • Økonomi
  • Diskurs
  • Magtkamp
  • Ytringsfrihed
  • Musikindustri
  • Kulturfremme