Intern Employer Branding - En analyse af Moderniseringsstyrelsens interne employer branding indsats

Bogi Róin Magnussen

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Denne afhandling fokuserer på den meget lidt omtalte disciplin, employer branding og hvordan Moderniseringsstyrelsen, som en del af den danske offentlige sektor kan styrke deres strategi, når det kommer til at kommunikere et stærkt internt employer brand ud til deres medarbejdere. For at fremsætte en foreslået intern employer branding strategi,undersøger dette projekt Moderniseringsstyrelsens nuværende samlede interne employer brand, som det udtrykkes af styrelsen selv, gennem deres kommunikationskanaler, såvel som deres medarbejdere. Den overordnede videnskabsteoretiske tilgang er baseret på et socialtkonstruktivistisk synspunkt og undersøger det interne employer brand, set fra medarbejderne synspunkt, i henhold til den hermeneutiske analysemetode. Metoden, der bruges til at indsamle det empiriske materiale, er den kvalitative metode baseret på det semi-strukturelle interview, med interview med både medarbejdere hos Moderniseringsstyrelsen, samt specialister, der repræsenterer styrelsen. Den teoretiske ramme er baseret på teorier inden for disciplin employer branding, der dækker employer branding, som overordnet teorifelt, employer branding inden for den offentlige sektor, brand kommunikationsstrategi, samt employer brand management. Ved en omhyggelig analyse baseret på videnskabsteori, metodologi samt teoriafsættet indenfor employer branding, afdækker denne afhandling Moderniseringsstyrelsens samlede interne employer bramd og de udfordringer styrelsen møder i bestræbelsen på at kommunikere det interne employer brand ud til medarbejderne. Resultaterne påviser, at Moderniseringsstyrelsen står for kvalitet, professionalisme og velfærd for borgerne samt udvikling af kompetente og engagerede ledere og medarbejdere i staten og den offentlige sektor. Desuden står det klart, ifølge undersøgelsen, at der er et behov såvel som et ønske om at strukturere den interne kommunikation vedrørende employer branding. Dette ønske er kommer til udtryk både hos Moderniseringsstyrelsen selv og hos medarbejderne. Derfor foreslår denne afhandling også en løsning i form af forslag til, hvordan styrelsen kan styrke deres kommunikation omkring deres interne employer brand ud til deres medarbejdere.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato22 nov. 2018
Antal sider102
VejledereSøren Stig Lommer

Emneord

  • Employer branding
  • Employer branding strategi
  • Kommunikationsstrategi
  • Kommunikation
  • Employer lifecycle
  • medarbejderens rejse