Intenderede narrativer i de danske journalistuddannelsers studieordninger

Torsten Cordes, Signe Emilie Willesen Smith & Joachim Frederik Talbro Paulsen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Denne opgave undersøger de intenderede narrativer i studieordningerne på de danske videregående uddannelse, hvor man kan studere journalistik i Danmark, og om der er forskelle i de intenderede narrativer i studieordningerne fra DMJX, SDU og RUC. Denne opgave undersøger, hvilke værdier og journalistiske narrativer de danske journalistuddannelser fordrer, at de studerende lærer, og hvilke færdigheder de studerende skal lære for at arbejde professionelt som journalister. Denne opgave konkluderer, at der findes konkrete narrativer i studieordningerne, der beskriver, hvordan man skal være ”en god journalist”. For eksempel at de studerende skal være i stand til at tilpasse sig og arbejde inden for mediemarkedsnormerne, at de studerende skal mestre det journalistiske sprog, og at de skal være i stand til at forny og videreudvikle faget.

UddannelserJournalistik, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato8 jan. 2020
Antal sider34
VejledereMartine Bentsen

Emneord

  • Journalistik
  • narrativer
  • socialkonstruktivisme
  • Den gode journalist