Influencer - Relationer i en virtuel verden: Relationer i en virtuel verden

Cecilie Marie Guldbæk, Line Egebjerg Knudsen, Nicoline Nørskov Thomhav, Maja Nygaard Bruun, Sofie Skou Oberbossel, Linnea Thorseth & Line Bukdal Endrup Jacobsen

Studenteropgave: Basisprojekt

Abstrakt

Denne undersøgelse undersøger problemerne omkring, hvorvidt der kan opstå et forhold mellem en influencer og dens tilhængere. For at udforske undersøgelsen vil der blive brugt kommentarer fra to videoer og indhold fra en af ​​dem. Videoerne er lavet af youtuber og influencer Julia Sofia. Projektet vil undersøge, hvordan influencer udtrykker sig gennem sin video til sine tilhængere, og dermed hvordan tilhængere reagerer gennem kommentarerne. Ved at inkludere Martin Buber og Ole Løws teorier om etablering og opretholdelse af relationer, og vi vil analysere, hvilken slags forhold der kan være mellem en influencer og hans eller hendes tilhængere på sociale medier. Der vil desuden være en introduktion til Gabriel Tardes teori om efterligning mellem mennesker og samfund. For at analysere videoen og kommentarfeltet inkluderer vi Roman Jakobsons kommunikationsmodel og Mouffe og Laclaus teori om diskurser. Endelig vil der være en diskussion baseret på analysen med inkludering af fordele og ulemper ved de effekter, som sociale medier har på forholdet for individet. Formålet med og fokus på projektet er at undersøge, hvad et virtuelt forhold er, og hvilke kriterier der kan eksistere. Denne artikel konkluderer, at en relation mellem en tilhænger og en influencer kan eksistere på sociale medier.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato17 dec. 2019
Antal sider67
VejledereJosephine Lehaff

Emneord

  • Influencer