Indisk film som nationalismedebat - nationalistiske tendenser i Mani Ratnams

Sahar V. Afshar, Julie R. Hannibal, Kathrine S. Carlsen, Asger K. Kallesøe & Nadja G. Vrå

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Benedict Anderson har fremsat en teori om, at nationer er konstruerede og forestillede og kalder dem for ’forestillede fællesskaber’. Et vigtigt element for skabelsen af dette fællesskab er tryk-kapitalismen. P.J. Chatterjee tager udgangspunkt i Andersons teori i sin beskrivelse af nationalismen i Indien som postkolonial nation. Han kritiserer opfattelsen af nationalisme som værende en primært ydre, politisk bevægelse, der først efter sin løsrivelsesproces vender sig indad mod det kulturelle, strukturelle domæne. Den tamilske filminstruktør Mani Ratnam har i 1992 instrueret filmen ”Roja” der omhandler et ungt, indisk par og deres møde med muslimske terrorister i Kashmir. Gennem en indgående analyse af ”Roja”, undersøges filmens nationalistiske tendenser, som i en række debatindlæg i EPW kritiseres for at være anti-muslimske. Desuden gennemgås Bollywoods historie og genre.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2006
VejlederePreben Kaarsholm

Emneord

  • Mani Ratnam
  • Indien
  • Bollywood
  • Nationalisme