Humanvidenskab i Gymnasiet

Kim Gjersøe

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Praktikprojektet anvender Kuhns paradigmeteori og begrebet almendannelse til at analysere undervisningen af engelsk og filosofi på Roskilde Katedralskole under kandidatens praktikforløb fra uge 42-51, 2015. Herunder, og efter analysen, argumenteres der for, at Kuhns teori om normalvidenskab også kan være gældende for de humanistiske fag, siden at mange af de humanistiske fag har udviklet sig til at skulle leve op til de samme videnskablige kår og krav som de naturfaglige og samfundsvidenskabelige fag. Konsekvenserne udforskes for disse to former for vægtning i undervisningen. Det hypoteseres at den rigide og konvergente form har som konsekvens, at eleverne bliver indskolet i snævre paradigmer, som det langtfra er sikkert de kommer til at bruge i deres videre uddannelse. Ved manglen på en konvergent undervisning kan det til gengæld lede til en ineffektivitet i undervisningens faglige indhold.

UddannelserFilosofi og Videnskabsteori, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato21 jan. 2016
VejledereKasper Risbjerg Eskildsen

Emneord

  • Gymnasiefag
  • Engelsk
  • Kuhn
  • Filosofi
  • Almendannelse
  • Konvergent undervisning