How does one learn to listen with one's eyes?

Normen Göran Dommann

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

I denne afhandling vil jeg præsentere feltet performance design som et kritisk og multiparadigmatisk analyseværktøj og en hybrid praksis som kombinerer både akademiske og artistiske metodologier. Min motivation herved er at legitimere æstetisk læring og sensuel viden i en akademisk kontekst. I den første instans pointerer jeg betydelige skift i den historiske udvikling af scenografi, som har resulteret i fundamentalt nye måder at se verden på. Herefter analyserer jeg reddit´s aprilsnare experiment r/Place på baggrund af de erkendelser jeg har kunnet uddrage af scenografiens udvikling hen mod en postdramatisk teater praksis. I den anden instans agter jeg at instrumentalisere Gilles Deleuze og Félix Guattari´s genrative idé af plateauet, og deres bemærkninger omkring en perceptual semiotik for at yderligere udvide postdramatiske teater praktikker. Dette burde sætte mig i stand til at bryde nogle af Deleuze g Guattari´s klogt tildelte synonymer op, for at erhverve mig en forståelse for den logisk svært forståelige foretagen at lytte med ens øjne. Som langvarig kreativ kunstner og autodidakt musikker er jeg begejstret for at tage udfordringen til at læse A Thousand Plateaus som om jeg ville lytte til en plade. I sidste instans skal en spekulativ og pragmatisk læsning af Deleuze og Guattari således sætte mig i stand til at udvide og relatere potentialet jeg har 'udgravet' i r/Place til min egen praksis som komponist af elektronisk musik i den digitale lydredigeringsprogram Ableton Live.

UddannelserPerformance-design, (Bachelor/kandidatuddannelse) KandidatFilosofi og Videnskabsteori, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogEngelsk
Udgivelsesdato3 dec. 2018
Antal sider95
VejledereKristine Samson & Esther Oluffa Pedersen

Emneord

  • scholartistry
  • perceptual semiotics
  • aesthetic learning