Gamification - Vejen til øget pantemotivation: Gamification - How to increase deposit motivation

Gitte Petersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Unge vil gerne være mere klimavenlige og ændre deres nuværende vaner i retning af en mere klimavenlig adfærd. Ønsket om denne adfærdsændring skal i samspil med mekaniker fra gamification, være med til at motivere de unge så de afleverer flere pantbelagte engangsemballager. Dansk Retursystem skal derfor udvikle en pantemotivationskampagne med tilhørende app til Iphone og andre smartphones. App’en indeholder et spil som aktiveres, når de unge indscanner flaskeboner. Flaskebonerne anvendes som adgangsbillet til spillet for at opfordre de unge til aktiv handling. Dette er nødvendigt, fordi langt de fleste unge, jævnfør tidligere nævnte undersøgelser, ikke ændre adfærd, blot fordi de har lysten til det. De unge skal motiveres til handling på en måde, så denne handling ikke griber for forstyrrende ind i de unges hverdag. Undersøgelserne viser ydermere at økonomiske faktorer ofte medvirker til at de unge motiveres. Flaskebonerne udløser belønninger både i form af lidt ekstra lommepenge og giver de unge adgang til spillet, samtidig gør de unge noget godt for miljøet. Kampagnen bygges altså op af vigtige elementer fra gamification, hvor de unge gennem spillet motiveres til at ændre adfærd og som resultat der af, afleverer de flere pantbelagte engangsemballager.

UddannelserErhvervsøkonomi, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato22 jun. 2015
VejledereInger Jensen

Emneord

  • Dansk Retursystem
  • Projektledelse
  • Gamification