Frygt som læringsfremmende virkemiddel

Aidin Sarfaraz, Claes Lautrup, Lea Husum, Sune Høegh-Larsen, Mads Svingholm-Poulsen & Thomas Foldbjerg

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Dette projekt omhandler brugen af frygt som læringsfremmende virkemiddel med udgangspunkt i trafiksikkerheds-kampagnespottet ”Husk Selen”. Ud fra en kommunikativ og retorisk undersøgelse (appelformer og sprogfunktioner) påvises den implicerede frygt (som i dette tilfælde er en del af patos) i klippet. Herefter tages der fat i udvalgte dele af den eksisterende psykologiske teori indenfor dette område. Opgaven er herefter at belyse forskellige teoretiske udsagn om emnet for at få en bedre forståelse for situationen. Ydermere indeholder opgaven et kvalitativt interview med 6 personer omkring deres trafikvaner. Som opsamling diskuteres sammenfatningen mellem praktisk klip-analyse, den psykologiske teori om modtagelsen og interviewenes udfald, med henblik på en vurdering om overensstemmelse mellem teori og praktisk og specielt teoriernes holdbarhed.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2006

Emneord

  • læring
  • trafik
  • lerning
  • Frygt
  • fear
  • traffic