Franchisekæden Rema 1000

Youssef Abbas Karaouni, Mustafa Abdul Hussein & Newsha Eftekhari

Studenteropgave: Fagmodulprojekt

Abstrakt

Over de seneste år, har franchis kæden Rema 1000 lagt sig I toppen blandt danske supermarkeds – og discountkæder. De er en af de eneste kæder som har haft vækst i en længere periode og som fortsat opruster. Dette projekt forsøger at identificere årsagerne til deres succes, samt klargøre de enkelte franchisetageres bidrag til denne succes. Projektgruppen har gennem research af virksomheden og det danske detailmarked, samt to kvalitative interviews med butikschefer i københavnsområdet, forsøgt at afdække grundene til succes samt de enkelte butikkers bidrag. Ydermere er projektet præget af en multiple-case orienteret tilgang, som bidrager med sammenlignelige cases, som skaber validitet og klargøre den geografiske placerings indflydelse på deres bidrag. Projektrapporten har igennem den metodiske tilgang afklaret at Rema 1000’s kommunikations - og konceptmæssige måde at arbejde på tillader den enkelte butik at tilpasse sig sine geografiske placering og det kundesegment denne har, og derved selv tilpasse butikkens rammer således at øget salg opnås. Ydermere sikre franchisemodelen at købmanden er tilstedeværende og derved sikre at et højt service niveau kan opnås, samt at kunde henvendelser kan adresseres.

UddannelserErhvervsøkonomi, (Bachelor/kandidatuddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato19 dec. 2016
Antal sider60
VejledereJan Mattsson

Emneord

  • Franchise
  • Rema 1000
  • Marketing
  • CBBE
  • Nudging
  • Brand Equity