Fra adgangsgivende eksamen til kandidat - en limboperiode

Tine Capion Nielsen, Pia Glud Munksgaard & Ann Christina Oliveira

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet omhandler forholdet mellem den aktuelle regerings universitetsuddannelsespolitik og humanistiske universitetsstuderende. Projektet undersøger gennem kvantitativ og kvalitativ metode de humanistiske studerendes navigeren i uddannelsessystemet fra adgangsgivende eksamen til kandidatuddannelsen. Perioden mellem adgangsgivende eksamen og kandidat er for størstedelen af de humanistiske studerende præget af uddannelsesorienterede sabbatår, afprøvning, afklaring og tvivl. Fokus i projektet er også på hvordan de studerendes færden i uddannelsessystemet kollidere med regeringens ønske om effektivisering og erhvervsretning. Desuden diskuteres hvordan både de studerende og regeringen kunne opnå en højere grad at tilfredshed med de humanistiske universitetsuddannelser.

UddannelserSocialvidenskab, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jun. 2006
VejledereBent Eisenreich

Emneord

  • uddannelsespolitik
  • vejledning
  • velfærd
  • narrativ interview
  • humanistiske studerende
  • SPSS
  • universitetsuddannelser
  • spørgeskema
  • metodepluralisme
  • sabbatår