Formidlingsetik - uredeligt eller umoralsk?

Cecilie Kofoed, Katrine Birksø, Jimmi Choi Brink Jensen & Loke Barrett

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Dette projekt tager udgangspunkt i analyser af tre forskellige kampagner, henholdsvis en video fra Abortliniens kampagne ”Choose Life”, en reklame for alkoholdrikken Cult Shaker med sloganet ”PARTY NOW – APOLOGIZE LATER!” og en video fra Sundhedsstyrelsens kampagne ”Stop før 5”. Analyserne vil have teoretisk grundlag i Stephen E. Toulmins argumentationsmodel samt Jan Foght Mikkelsens beskrivelse af formidlingsetikken. Vi vil på baggrund af disse teorier underkaste kampagnerne en argumentationsanalyse for derefter at kunne foretage en redelighedsvurdering. Abortliniens video benytter sig af faktuelle usandheder og voldsomme overdrivelser hvorfor vi konkluderer at kampagnen vildleder og således er uredelig. Samlet set for ”PARTY NOW – APOLOGIZE LATER!” og ”Stop før 5” konkluderer vi, at disse ikke er hverken vildledende eller manipulerende. Afslutningsvis når vi frem til, at formidlingsetikken spiller en relevant rolle.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato20 jan. 2014
VejledereJan Foght Mikkelsen

Emneord

  • Formidlingsetik