Forbrugets betydning for identitetskonstruktion

Pernille Botnen Ellermann, Kasper Helmgaard Rask & Cornelius Jon Barlach Moulvad

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Dette projekt har til formål, at belyse hvilken betydning forbrug har for unge kvinders identitetskonstruktion i det senmoderne samfund. Dette vil tage udgangspunkt i, hvordan forbrug indgår i fortællingen om identiteten, samt hvordan unge kvinder indgår i sociale relationer i form af forbrugsfællesskaber. Ligeledes vil det belyses, hvordan unge kvinder søger autenticitet gennem forbrug, og hvordan denne jagt på autenticitet har til formål at skabe fortællingen om selvets projekt, samt hvordan kvinder via søgningen på autenticitet, forsøger at appellere og søge bekræftelse hos forbrugsfællesskaber. Dette danner rammen for en diskussion, af hvilke udfordringer det stilles til virksomheder der vil imødekomme netop denne gruppe i et salgsøjemed. Her inddrages case-virksomheden Euromic, for at vurdere hvordan man mest hensigtsmæssigt appellere til netop denne målgruppe.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato20 jun. 2012
VejledereBente Kjærgård

Emneord

  • identitetskonstruktion
  • kvinder
  • mode
  • Virksomhedsstudier
  • tøj
  • autenticitet
  • identitet
  • Giddens