Folkeskolereformen og faglighed

Natasha Nybro Petersen, Anne Mette Bøje-Hansen & Mia Isabel Andersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Vores projekt undersøger hvilke problematikker aftaleteksten, som blev udgivet i forbindelse med folkeskolereformen 2014, fremviser. Det handler om, hvordan aftaleteksten havde til formål at forkklare folkeskolereformen, og de aftaleparter som var inkluderet i denne reform, var kommet frem til nogle problematikker i det danske folkeskolesystem som skulle forbedres. Aftaleparterne havde blandt andet problematiseret det faglige løft i folkeskolen. Vores analyse er baseret på Bacchis WPR approach, og ud af denne kan vi konkludere at aftaleparterne af en snæver forståelse af hvad faglige evner er, hvor de kun inkluderer dansk, matematik og naturfag i deres aftaletekst.

UddannelserPædagogik og Uddannelsesstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato18 dec. 2018
Antal sider58
VejledereKevin Mogensen

Emneord

  • uddannelse
  • undervisning
  • læring
  • folkeskolereform
  • konkurrencestat
  • demokratisk dannelse
  • faglig forståelse
  • folkeskolen
  • præstationssamfund
  • kompetencer
  • lovgivende magt
  • Michel Foucault
  • Carol Bacchi