Flygtningekvinders Vej til Videregående Uddannelse

Fatima Anamaghi

Studenteropgave: Kandidatprojekt

Abstrakt

Dette projekt forholder sig til social-psykologisk teori om tilpasning og om deltagelsesrelationers betydning (flygtningekvinder med ikke-europæisk bacheloruddannelse som baggrund) for at komme videre i det danske videregående uddannelsessystem. Politikere vægter integrationsprocessen blandt flygtninge højt, de indfører hele tiden nye regler og love for at fremskynde integrationsprocessen. Næsten hver dag hører vi forskellige nyheder omhandlende øget migration og stigende befolkningstal på den ene side, og andre nyheder om flygtninge og om flygtningekvinders manglende deltagelse og integration på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet på den anden side. Deltagerne i undersøgelsen er tre flygtningekvinder fra Øst-Kurdistan/Iran, der er indskrevet på universiteter i Danmark. Projektet bliver styret af de centrale spørgsmål: Hvilke problemer står kvinder fra den østlige del af Kurdistan/Iran, som har bacheloruddannelse fra deres hjemland, overfor i det danske uddannelsessystem? Og: Hvordan opleves det af flygtningekvinder med en ikke-europæisk bacheloruddannelse at gå på videregående uddannelse i Danmark? Hvordan skaber uddannelse sociale mennesker? Og: Kan uddannelses-begrebet forbindes med tilpasnings-teori?
fatima anamaghi

UddannelserPædagogik og Uddannelsesstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato1 aug. 2017
Antal sider40