Fastholdelse af Stemningsskabende Tilskuere i den Danske Superliga

Mikkel Vallentin Sørensen

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Resumé Specialet beskæftiger sig med brand communities i den danske Superliga. Specialet tager udgangspunkt i en teoretisk problemstilling, der påviser, at de eksisterende teorier om brand communities ikke er udviklet til at gælde oplevelsesprodukter som tilskuersport til trods for, at der netop i denne branche eksisterer brand communities. I den danske Superliga identificeres et ønske om at fastholde de mest loyale forbrugere; de stemningsskabende tilskuere. Genstandsfeltet undersøges gennem etnografisk undersøgelse. Undersøgelsens resultater analyseres såvel empirisk som gennem teoretisk analyse, og på baggrund heraf udvikles eksisterende brand community teori til at kunne anvendes i fastholdelsen af den identificerede målgruppe. Abstract The thesis focuses on brand communities in Superligaen, the highest Danish football division. The thesis is based on a theoretical problem: That existing theories on brand communities are not optimized to cover experience products such as spectator sports, despite the fact that brand communities exists to at very high degree in this industry. A desire to keep on the most loyal consumers, the spectators creating atmosphere at football matches, is identified in the Danish Superliga. The target field is examined through ethnographic study. The study results are analyzed both empirically and through theoretical analysis, in order to develop existing brand community theory to apply to the identified theoretical problem and target group.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato31 maj 2013

Emneord

  • Brand
  • Fans
  • Superliga
  • Brand community
  • Værdifællesskaber
  • Branding
  • Stemning
  • Forbrugsfællesskaber
  • Fodbold