Facebook som krisekommunikationsværktøj

Jesper Christian Pedersen, Christina Ralph Vogelius, Simon Andreas Kornerup Jehrbo & Sofie Bohm

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Da Agnes Cupcakes blev fanget i en mediekrise omhandlende deres ansættelseskontrakter var deres første respons at søge hjælp fra krisekommunikationsbureauet HelpPR. Agnes Cupcakes havde en etableret Facebookside med over 2000 fans, og derfor foregik meget af Agnes Cupcakes kriserespons her. Vi undersøger i projektet, hvordan Agnes Cupcakes kommunikerede på Facebook under krisen og hvorvidt det lykkedes dem at påvirke medierne og brugerne af deres Facebookside. Agnes Cupcakes udnyttede ikke optimalt de muligheder Facebook har og havde således ikke den ønskede indflydelse på diskussionen i medierne og blandt brugerne på Facebook. Vi konkluderer dog, at Agnes Cupcakes, trods mangel på krisekommunikationsstrategi på de sociale medier, formåede at lukke krisen hurtigt ned.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato31 maj 2012
VejledereKasper Bering Liisberg

Emneord

  • sociale medier
  • Krisekommunikation
  • Agnes Cupcakes
  • Kommunikation