Facebook som kommunikationsværktøj: For organisationen Amager Fælleds Venner

Anja Falkvard Simonsen, Louise Vejlgaard Aagaard Nielsen, Sebastian Karol Peczek, Jan Irgens, Anine West Selander & Suad Mohamud

Studenteropgave: Basisprojekt

Abstrakt

I dette projekt beskrives, hvordan interesseorganisationen Amager Fælleds Venner benytter sig af Facebook som et af kommunikationsværktøjerne i en kommunikationsstrategi for at fremme deres budskab ud til offentligheden. Budskabet er en protest mod et nyt byggeri på naturområdet Amager Fælled bl.a. for at bevare naturen og dyrelivet. Teorierne Trelagsmodellen og connective action skaber rammerne for hvordan en kommunikationsstrategi kan analyseres. Amager Fælleds Venner agerer mellemled mellem det simple og det komplekse lag i Trelagsmodellen og organisationen sætter rammerne for at kunne identificere temaer der kan videreformidles til offentligheden gennem pressen og status profiler. Dette gør at Amager Fælleds Venner kan identificeres som et organizationally enabled network under teorien connective action. Vi konkluderer, at Amager Fælleds Venner bør benytte sig mere af status profiler, samt være opmærksomme på debatten, der foregår mellem medlemmerne, da denne vekselvirkning påvirker gennemslagskraften mest.

UddannelserBasis - Humanistisk-Teknologisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato2017
VejledereRandi Lorenz Marselis