Etik ved dataindsamling til kommerciel brug: Ethics of data collection for commercial use

Nickolaj Thers Petersen & Lujain Alabarazi

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

I takt med den stigende udbredelse af internettet, er mange virksomheder begyndt at markedsføre deres produkter ad denne kanal. Flere og flere virksomheder er begyndt at sælge deres varer på internettet og forsøger, gennem målrettet markedsføring, at øge deres konverteringsrate. Annoncerne målrettes til de personer, der har størst interesse i virksomhedens varer, hvilket er muligt, da der dagligt indsamles meget store mængder af data om vores adfærd på internettet. Cookies, som egentlig blot er små passive tekstfiler, er den mest brugte teknologi til indsamlingen af disse personlige data. Formålet er enten at lagre eller at indsamle allerede lagret data, som kan give virksomheder eller tredjemand et billede af brugernes adfærd på internettet. I dette projekt har vi sat fokus på de såkalte 3.-part cookies, der gør det muligt, at skabe en digital profil af dig og på den måde målrette markedføringen. Vi undersøger, hvorvidt det er etisk forsvarligt at indsamle, analysere og sammensætte digitale profiler til dette formål, ved at diskutere problemstillingen fra to modstridende etiske teorier.

UddannelserBasis - Humanistisk-Teknologisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato22 jun. 2015

Emneord

  • Etik
  • Dataindsamling