En uddannelse skal føre til et job: en funktionel-pragmatisk tekstanalyse af en kronik

Esmahan Karakus, Maria Jensen, Kadire Saciri, Mogens Møller & Kasper Sørensen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet er en funktionel-pragmatisk tekstanalyse af kronikken "Ingen unge må ende som 'stud.ubrugelig' af Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen. Analysen undersøger kronikkens fremstilling af sagforhold og i hvor høj grad dens argumentation er pragmatisk holdbar. Konklusionen er, at uddannelser fremstilles som skyldige i, at uddanne studerende til arbejdsløshed. Argumentationen hviler på normative rationaler, som ikke alle er lige holdbare. God læsning

UddannelserDansk, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato21 maj 2015

Emneord

  • Uddannelse
  • Pragmatik
  • Tekstanalyse
  • Retorik
  • Argumentation