En receptionsanalyse af Sundhedsstyrelsens kampagne "Meget mere med": En receptionsanalyse af Sundhedsstyrelsens kampagne "Meget mere med"

Malene Bybjerg Hoffmeyer, Lykke Nadine Weberg Gonsalves, Sofie Wilhjelm Parelius & Juliane Engelbrecht Jensen

Studenteropgave: Bachelorprojekt

Abstrakt

Denne undersøgelse undersøger, hvordan kampagnen "Meget mere med" modtages af
udvalgte piger fra kampagnens oprindelige målgruppe og analyserer hvordan de
forstå budskabet. Kampagnen startede i uge 40 og sluttede i uge
43, 2017. Kampagnens formål er at ændre unges alkoholvaner og vise dem, at hvis du drikker mindre får du meget mere ud af natten.
Kampagnen indeholder et websted, der præsenterer information om alkohol, en kort video og en test.
I denne undersøgelse valgte vi fem piger i alderen 16-17 fra målgruppen.
Vi interviewede først individuelt for at forstå deres hverdag med fokus
på deres drikkevaner og oplevelser. For at få denne forståelse benyttede vi
Brenda Dervins (2003) sense-making teori for at undersøge, hvordan en kampagne kan
bygge en bro gennem kommunikation. For at indsamle viden om pigernes
modtagelse af kampagnen, blev de præsenteret for kampagnen gennem et fokus
gruppeinterview, hvor kampagnematerialet og det overordnede emne 'alkohol'
blev diskuteret. Hovedformålet med dette studie er at få en ide om hvad
deltagerne tænker på kampagnematerialet. Dette sker gennem en receptions analyse bygget af Kim Schrøder (2003). Gennem hans fem
dimensioner tilgangen søger at forstå, hvordan folk oplever
kampagne i en bestemt situation.
Interviewsne viste, at nogle af pigerne ser på sig selv som udødelige
så de ikke ser at drikke som en risiko. Derfor foreslog de en kampagne
bør have et take, der indeholder humor, men stadig er realistisk og uden t pege fingre.
Derudover mener de, at materialet skal vise mere
konsekvenser, som de kan forholde sig til. Dette kunne danne grundlag for en
refleksion hos pigerne, så de vil tænke mere over konsekvenserne næste gang
de drikker alkohol. Gennem udtrykket Spreadability fandt vi ud af, at pigerne
vil være mere fristet til at sprede kampagnen, hvis de på en humoristisk måde kan
forholde sig selv eller nogle af deres venner med materialet.

UddannelserBasis - Humanistisk-Teknologisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Bachelor
SprogDansk
Udgivelsesdato29 maj 2018
Antal sider50
VejledereNorbert Wildermuth

Emneord

  • alkoholvaner
  • kommunikation
  • målgruppe
  • kampagne