En receptionsanalyse af realitygameshowet Tab & Vind

Eva Marianne Nielsen & Liselotte Rysz

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Specialets omdrejningspunkt er en receptionsanalyse af reality-programmet Tab & Vind, et gameshow hvor overvægtige konkurrerer om at tabe sig mest. Analysen er udarbejdet for Easy Film, der er produktionsselskabet bag programmet. På baggrund af fokusgruppeinterview undersøges målgruppens opfattelse og anvendelse af programmet. Rammen omkring receptionsanalysen er Kim Schrøders receptionsteoretiske, multidimensionale model. Resultaterne sættes i spil med Anthony Giddens’ modernitetsteori og tendenser indenfor reality-genren generelt.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jun. 2006

Emneord

  • receptionsanalyse
  • Kim Schrøder
  • tv
  • vægttab
  • TV Danmark
  • overvægt
  • receptionsteori
  • tv-program
  • reality-tv
  • gameshow
  • målgruppeundersøgelse
  • Anthony Giddens
  • reception