Digital Journalistik - Breaking-news... Dem skal vi eje.

Mads Kæmsgaard Eberholst, Christian Oliver Fjalland & Jesper Knudsen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Indenfor de seneste par år er der sket en omvæltning i det danske mediebillede. Som følge af de nye gratisaviser og internettets kraftige fremgang som journalistisk medie, har der været et faldene oplag på de trykte aviser, hvilket har fået dagbladene til at satse hårdt på nettet. Det seneste års tid er trafikken og antallet af besøg på netaviserne øget kraftigt. På de store aviser, som Jyllandsposten, Berlingske Tidende Ekstra-Bladet, BT og ikke mindst Politiken er antallet af besøgende vokset med omkring 37 %. Især Politiken har satset hårdt på deres netredaktion og har indenfor det sidste år udvidet deres net-redaktion markant, fra 7 skrivende journalister og én praktikant til hele 25 skrivende journalister og 5 praktikanter. Og netop på grund af denne store satsning bliver rammen omkring vores projekt Politiken.dk. Internettet har desuden rent journalistisk givet den skrivende journalist uanede muligheder. Og derved indtager journalistikken på nettet en noget anden form end man kan kender den fra de traditionelle medier. Men hvad består denne form i? Hvordan producerer man hensigtsmæssig journalistik til internettet? Og bliver alle de mange muligheder der er på nettet udnyttet optimalt? Netop dette vil være genstand for denne projektrapport og rammen omkring vores artikler. Overordnet set søger projektet hen i mod en karakteristik af internettet som journalistisk medie, og hvad der skal til, for at udnytte dette medie.

UddannelserJournalistik, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato21 jun. 2007

Emneord

  • internet journalistik
  • netjournalistik
  • ungdomshuset
  • netdimensioner
  • medieteori
  • net-journalistik
  • internetjournalistik
  • analyse af politiken.dk