De sociale mediers påvirkning på den sociale interaktion mellem mennesker

Natalie Ann Harris & Emil Nielsen

Studenteropgave: Kandidatprojekt

Abstrakt

Dette projekt undersøger, hvordan sociale medier påvirker den sociale interaktion mellem mennesker. Projektets empiriske materiale er indsamlet i fem enkeltmandsinterviews med informanter i aldersgruppen 17-38 år. Projektet tager dets teoretiske afsæt i Joshua Meyrowitz perspektiver på facework, sociale roller og interaktionen mellem mennesker. Derudover anvender projektet Stig Hjarvards teoretiske perspektiv omkring medialisering. Projektets resultater viser, at de sociale medier påvirker målgruppen på flere forskellige måder. De sociale medier skaber muligheder for at kommunikere og interagere med hinanden uden at være fysisk sammen, men skaber også scenarier af misforståelser, afhængighed og dét at være mindre sociale, når man er sammen ansigt-til-ansigt.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato30 maj 2017
Antal sider59
VejledereMina El Moutamid

Emneord

  • sociale medier
  • mennesker
  • social interaktion
  • påvirkning