CSR i et foranderligt samfund: CSR in a changing society

Maria Meedom, Helle Stokholm, Denice Miara, Heidi Á Lakjuni & Navid Dayyani

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

CSR i et foranderligt samfund Dette projekt har fokus på samfundsansvar. I projektet henviser vi løbende til elementer fra Anthony Giddens strukturationsteori og modernitetsanalyse. Vi undersøger hvad der ligger i begrebet CSR og hvordan udviklingen af CSR har været i Danmark. Vi diskuterer de samfundsmæssige konsekvenser af forskellige holdninger til CSR. Dette gør vi ud fra teori af Friedman og Henderson, der ikke mener det er virksomhedernes ansvar og Freeman og Porter & Kramer der argumenterer for at virksomheder skal tage et samfundsansvar. Herefter undersøger vi hvilke forbrugertyper der eksisterer i dagens samfund ud fra en spørgeskemaundersøgelse og diskuterer hvilken betydning de følgende tre typer har for udviklingen af CSR og hvordan de forholder sig til dette i deres forbrug. Disse typer er; rational choice, den politiske forbruger og den værdibaserede forbruger. Til sidst eksemplificerer vi ovenstående analyser gennem Arla.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato15 jun. 2012
VejledereCeleste Holmbye

Emneord

  • CSR