CAMPboat - Succesfuldt eller mislykket projekt

Micky Winther Ronnenberg, Michele Banche Bay & Tobias Juul Hansen

Studenteropgave: Fagmodulprojekt

Abstrakt

Dette projekt omhandler diverse problematikker der er forbundet med opstart af nye virksomheder, samt de udfordringer der er kendetegnet ved at etablere sig på et specifikt marked. I projektet arbejdes der med virksomheden CAMPboat ApS som case, hvilket skal bidrage til at forstå de udfordringer der er forbundet, med opstart af nye virksomheder. CAMPboat har haft mange udfordringer i forbindelse med, at etablere sig på campingmarkedet. De væsentligste udfordringer har været, at virksomhedens forretningsmodel ikke har været tilpasset den ønskede branche. Det har ikke været klart, hvilke kundesegmenter der skulle afdækkes og samtidig har virksomhedens værdier heller ikke været konkretiseret nok. Dette leder til forskellige udfordringer der er i forbindelse med at drive en virksomhed, samt hvad det kræver at kunne generere en omsætning. Casen vil blive anvendt som en generalisering af det danske erhvervsliv i form af nystartede virksomheder, hvor grundtanken bag dette, er at forstå hvorfor det er vanskeligt at etablere sig på et marked. Selvom nystartede virksomheder kan have en innovativ idé, til det eksisterende marked, er der stadig væsentlige udfordringer, der skal tages højde for.
Det åbenlyse i denne situation er, at have en forretningsmodel der er strømlinet fra start af. Dette kan være en stor hjælp for virksomheden, fordi det giver nogle konkrete markører for, hvilken retning virksomheden skal tage samt hvad virksomhedens kernekompetence er for at kunne differentiere sig fra konkurrenterne. Endvidere bidrager projektet til, at skabe en forståelse for hvad virksomheder skal gøre for, at nå ud til eksisterende kunder, på det eksisterende marked og hvad der kræves for at generere nye kunder.
Det kan konkluderes i projektet, at CAMPboat godt kunne have haft brug for udefrakommende hjælp, i form af at hyre eksterne konsulenter til at designe forretningsmodellen. Yderligere ville det være en hjælp hvis virksomheden havde forsøgt at tage kontakt til forskellige fonde, der kunne hjælpe med at finansiere markedsføringen og produktudvikle CAMPboaten. Det er tydeligt at virksomheden ikke selv har været i stand til, at designe en forretningsmodel, der har været konkret nok. Endvidere kan det konkluderes, at en målrettet og struktureret analyse af kunder, værdier og markedet, kan designe en forretningsmodel, der er tilpasset virksomheden.

UddannelserErhvervsøkonomi, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor
SprogDansk
Udgivelsesdato16 dec. 2019
Antal sider72
VejledereNiels Nolsøe Grünbaum