BT på Facebook - Tabloidavisen i en ny medievirkelighed

Jakob Stavnsbjerg, Katrine Zachariassen, Catrine Gangergaard & Sebastian Jargin

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Abstract I det følgende projekt vil vi analysere og diskutere BT’s ageren på det sociale medie Facebook. BT har igennem de seneste år haft et faldende oplagstal for sine salg af aviser, hvilket har været medvirkende til, at BT har måttet revidere sine aktiver og imødekomme medieforbrugerne på andre medieplatforme. Ændringerne skyldes den teknologiske udvikling, som har været medvirkende til, at medievirkeligheden for både medieinstitutionerne og medieforbrugeren er forandret. Facebook er et sted, hvor knap 3 mio. danskere har en profil, og derfor spiller Facebook en større og større rolle for BT’s nyhedsudlægning. Dog opstår der også for BT visse udfordringer, da et sådant medie på nuværende tidspunkt ikke er tilegnet nyhedsdækning. Udfordringerne gør sig især gældende i forhold til brugerinteraktionen og aktiviteten på Facebook, som er markant anderledes end ved den trykte avis. BT’s image og tabolide nyhedsprædikat synes at være lidt af et paradoks for BT, som gerne vil styrke deres seriøse brand og forbedre deres fremtidige følgerantal på Facebook, da deres faste følgere som oftest ”liker” BT grundet deres underholdende islæt og useriøse præg. En teori vi vil diskutere, med udgangspunkt i vores analyse af BT’s facebookside og tre udvalgte case. Tre udvalgte cases som yderligere vil blive analyseret for at anskueligøre, hvordan BT benytter Facebook som et nyhedsmedie.

UddannelserDansk, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato24 maj 2014

Emneord

  • BT
  • Facebookaktivitet
  • Socialnomis
  • Brugerinteraktion
  • Gatekeepere
  • Viralitet
  • Image
  • Facebook
  • Tabloidavis
  • Medievirkelighed