Brexit: En analyse af mediernes påvirkning af den britiske folkeafstemning i 2016

Rikke Søndergaard Jessen, Carina Appelon Lykke Melgaard, Louise Bolvig Hansen, Mikala Kaarsberg Olsen, Nikoline Schalck Lunøe, Amalie Juul Hansen, Amalie Lindqvist Nielsen & Amalie Ayoe Sørensen

Studenteropgave: Basisprojekt

Abstrakt

Formålet med denne opgave er at undersøge hvordan medierne har påvirket udfaldet af den britiske folkeafstemning i 2016. Hovedparten af vores projekt består af en analyse af 24 artikler fra to britiske aviser, The Guardian og The Telegraph. Undersøgelsen er baseret på teorierne agenda-setting, framing, medialisering, Habermas' offentlighedsteori og nationalisme. Analysen af artiklerne bygger på metoder som inkluderer sampling, aktører, argumentationsmodellen og appelformer. Vi har også inkluderet metoder som denotation og konnotation, præsuppositioner og kvantitativ analyse. Derefter følger en diskussion af resultaterne, som omhandler mediernes rolle i et demokratisk samfund i forhold til det idealistiske og kyniske synspunkt på politisk kommunikation. Derudover vil vi diskutere synet på nationalisme baseret på teorier af Benedict Anderson og Michael Billig. Vi kan konkludere, at medierne har en indflydelse på samfundet. De har haft en stor påvirkning på udfaldet af afstemningen, hvor de har styret meget af dialogen og problematikkerne omkring emnet. I sidste ende udgjorde denne påvirkning en afgørende del i forhold til resultatet, som endte til Leave-sidens fordel.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato19 dec. 2016
Antal sider68
VejledereKim Schrøder

Emneord

  • Brexit
  • EU
  • EU-afstemning
  • Storbritannien
  • EU-folkeafstemning
  • EU-valg
  • The Guardian
  • The Telegraph
  • Medialisering
  • Framing
  • Nationalisme
  • Agenda-setting
  • Habermas
  • Toulmin
  • Hjarvard