Beyond the Pill - an investigation of how consumer empowerment is enabling new interactions between healthcare provider and consumer in Denmark through new strategic business initiatives

Michelle Dorthea Overgaard

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Dette speciale undersøger, hvordan begrebet consumer empowerment kan være med til at muliggøre nye interaktioner mellem medicinalproducenter og forbrugere i Danmark. Med en stigende adgang til information via internettet, sociale medier og lignende på grund af digitalisering, er forbrugere blevet mere selvstændige i deres beslutningstagen og dette påvirker på mange måder, hvordan vi som forbrugere ser på vores egen sundhed, men også hvordan vi tilgår sundhedspersonale. Denne forandring har også haft stor indflydelse på medicinalindustrien.
Gennem en eksplorativ undersøgelse af begrebet consumer empowerment og dets relation til medicinalindustrien i Danmark baseret på to virksomhedscases, har jeg fundet ud af følgende: Flere og flere forbrugere har gennem nye teknologier og derigennem øget adgang til information, tilegnet sig viden, der er med til at selvstændiggøre dem i deres købevalg og beslutningstagen. Consumer empowerment begrebet er et resultat af større samfundsmæssige tendenser, der ikke nødvendigvis har en naturlig relation til det sundhedsfaglige område. Dog har begrebet en stor indflydelse på denne industri i Danmark, da den påvirker mange forskellige aspekter af de forhold man typisk forbinder med det sundhedsfaglige område. Med en større adgang til sundhedsfaglige informationer og derigennem selvstændiggørelse, har forbrugere fået en større viden om deres eget helbred og dette påvirker blandt andet relationen mellem forbruger (patient) og læge, men også forholdet mellem forbruger og medicinalproducent (produkt).
Specialet konkluderer derfor med udgangspunkt i to virksomhedscases, at consumer empowerment kan være med til at muliggøre nye relationer mellem medicinalproducent og forbruger, som hidtil har været uhørt på grund af markedsføringsregulativer i Danmark. Disse nye relationer bringer både fordele og ulemper med sig. Fra et forbrugerperspektiv kan denne øget adgang til information og resultatet af forbrugernes beslutningstagen være dybt afhængigt af, hvor kompetente forbrugere er til at forstå sundhedsinformationer og udfaldet heraf kan potentielt være skadeligt. Disse nye forbrugere og deres øget adgang til sundhedsinformation gør det også muligt for producenterne at møde forbrugeren tideligt i deres beslutningsrejse ved at skræddersy løsninger og information, der kan hjælpe og vejlede forbrugeren i at tage den bedste købsbeslutning. Denne købsbeslutning eller holdningspåvirkning kan derfor have indflydelse på mødet mellem forbruger (patient) og læge, men også potentielt resultere i flere kunder til producenterne og derigennem øget salg. Dette tvinger også medicinalproducenterne til at følge med for ikke at blive irrelevante.

UddannelserVirksomhedsstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) KandidatKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogEngelsk
Udgivelsesdato22 maj 2018
Antal sider75
VejledereInger Jensen

Emneord

  • Consumer empowerment
  • healthcare
  • Beyond the Pill