Bands & Visuel Kommunikation på Sociale Medier

Andreas Benthien

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Dette projekt undersøger, hvordan bands kan anvende visuel kommunikation strategisk på sociale medier for at opbygge og vedligeholde en interesse hos deres fans. Projektets mediemæssige kontekst tager afsæt i medialisering og convergence culture og er forankret i en case med det danske hardcore/sludge-band Helhorse på turné med det walisiske band Phil Campbell & The Bastard Sons. Igennem dette udarbejdes og eksekveres en strategi, hvor bandet sideløbende med turnéen strategisk deler video og billeder fra koncerterne på deres sociale medier. Empirien er funderet i feltarbejde, som indebærer intensive interviews af Helhorse, et semi- struktureret interview samt deltagende observationer. Analysen anvender i denne sammenhæng et bredt perspektiv af teoretiske værktøjer. Medieteksters intertekstualitet og affektteori belyser udformningen af den planlagte visuel kommunikation. Cross-media strategi, spreadability, participatory culture og figurationsteori belyser, hvordan planlagt og spontan visuel kommunikation cirkulerer igennem medielandskabet i bestemte forhandlinger af meningsskabelse mellem band og fans. Endeligt anvendes VCI-modellen til at evaluere strategien i forhold til bandets identitet. Projektet konkluderer strategien som en holdbar løsning i forhold til at opbygge og vedligeholde en værdiskabende relation mellem bands og fans.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato1 aug. 2018
Antal sider75
VejledereTroels Fibæk Bertel

Emneord

  • Bands
  • Visuel kommunikation
  • Sociale medier
  • Musik
  • Strategisk kommunikation