ADHD: Et sted mellem "Bimble bamle" og normal: -

Mike Sabroe Nielsen, Emma Ella Petersen, Annie Hedegaard, Clara Kathrine Nordenlund Christiansen & Jacob Ladefoged Nielsen

Studenteropgave: Basisprojekt

Abstrakt

Dette projekt har til formål at undersøge og problematisere hvilken betydning det har for individets identitet og narrativ at få stillet en ADHD-diagnose. Det tager udgangspunkt i to ADHD-diagnosticerede individer og undersøger, hvordan det at blive diagnosticeret med ADHD har påvirket deres selvopfattelse, og hvordan de konstruerer deres narrativ. Ved at kombinere teorier om stigmatisering, repræsentation og forskellighed, ønsker denne opgave at undersøge og forklare hvordan, det at blive stillet en ADHD-diagnose påvirker det diagnosticerede individs hverdag, når det kommer til risikoen for at blive stigmatiseret samt konstruktionen af identitet og narrativ i sociale sammenhænge.
Begge individer havde altid følt sig anderledes fra alle andre, hvorpå at blive diagnosticeret med ADHD fungerede som en forklaring og lettelse for begge. Deres diagnose har ikke alene fungeret som afklarende omkring deres egen selvopfattelse, men også givet dem en række redskaber, der har tilladt dem at indgå i sociale sammenhænge, der før skabte problemer for dem på grund af deres ellers afvigende adfærd.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato18 dec. 2017
Antal sider41
VejledereAndreas Hagedorn Krogh

Emneord

  • ADHD
  • stigmatisering
  • diagnose
  • selvfortælling
  • diagnosekultur