Website-analyse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Websitet er i stigende grad det foretrukne medie inden for informationssøgning,virksomhedspræsentation, e-handel, underholdning, undervisning og social kontakt. I takt med denne voksende mangfoldighed af kommunikationsaktiviteter på nettet, er der kommet mere fokus på at optimere design og planlægning af de funktionelle og indholdsmæssige aspekter ved websites. Der findes en stor mængde teori- og metodebøger, som har specialiseret sig i de tekniske problemstillinger i forbindelse med interaktion og navigation, samt det sproglige indhold på websites. Den danske HCI (Human Computer Interaction)-ekspert Jakob Nielsen har især været toneangivende inden for dette felt med blandt andet bøgerne Usability Engineering fra 1993 og Designing Web Usability fra 2000. Nielsens fra 1993 og fra 2000. Nielsens litteratur har på verdensbasis spillet en væsentlig rolle som retningsgivende teori for design af hyperfunktionelle websites. Det primære ærinde for HCI-eksperterne er at udarbejde websites, som er brugervenlige. Ifølge deres direktiver skal websites være opbygget med hurtige og effektive navigations- og interaktionsstrukturer, hvor brugeren kan få sine informationer ubesværet af lange downloadingshastigheder eller blindgyder, når han/hun besøger sitet. Studier i design og analyse af de visuelle og æstetiske aspekter i planlægning og brug af websites har imidlertid kun i et begrænset omfang været under reflektorisk behandling. Det er baggrunden for dette kapitel, som indleder med en gennemgang af æstetikkens rolle i webdesign for derefter at se på genrer og stilarter i webdesign. Efterfølgende opstilles en model til analyse af visuel kommunikation på websites. Modellens teoretiske grundlag vil blive introduceret og dens praktiske anvendelse vil blive demonstreret på to websites: Københavns Kommunes website www.kk.dk og forfatterne Christian Dorph og Simon Pasternaks website www.dorphpasternak.dk

OriginalsprogDansk
TitelAnalyse af billedmedier - en introduktion
RedaktørerGitte Rose, H.C. Christiansen
Antal sider54
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2009
Udgave1
Sider309-363
ISBN (Trykt)978-87-593-1450-0
StatusUdgivet - 2009

Citer dette

Thorlacius, L. (2009). Website-analyse. I G. Rose, & H. C. Christiansen (red.), Analyse af billedmedier - en introduktion (1 udg., s. 309-363). Samfundslitteratur.