Projekter pr. år
Abstract
For et barn i vuggestuealderen kan det være en stor udfordring at skulle være i institution fem dage om ugen. Så hvordan har børn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af børnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for børnenes psykologiske og følelsesmæssige behov? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for børnenes og de voksnes trivsel i hverdagen?
Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til toårige og deres voksne, hvilket er et område, der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene.
Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen søger også at vise børneperspektiver på vuggestuehverdagen.
Vuggestueliv er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.
Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til toårige og deres voksne, hvilket er et område, der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene.
Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen søger også at vise børneperspektiver på vuggestuehverdagen.
Vuggestueliv er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.
Bidragets oversatte titel | Life in Nursery: Care, Emotions, and Relations |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
---|---|
Forlag | Samfundslitteratur |
Antal sider | 218 |
ISBN (Trykt) | 9788759331767 |
Status | Udgivet - 8 jan. 2019 |
Emneord
- vuggestue
- tilknytning
- mentalisering
- omsorg
- småbørnspædagogik
- Bowlby
- Stern
- Winnicott
- Schore
- affekt regulering
- attunement
- afstemt samspil
- Følelser
Projekter
- 1 Afsluttet
-
At have det godt
Chimirri, N. A., Gitz-Johansen, T., Juhl, P. & Rasmussen, K.
28/08/2015 → 01/02/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Keynote: Caring for Children’s Emotional Needs and Development in Day-care
Thomas Gitz-Johansen (Oplægsholder)
9 maj 2023Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Childcare in uncaring times: Emotional processes in a nursery and the political context
Thomas Gitz-Johansen (Oplægsholder)
1 dec. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Interview til rapport om opstart i vuggestue og børnehave
Thomas Gitz-Johansen (Konsulent)
18 nov. 2021Aktivitet: Rådgivning