Abstract
Analyse af læring i virtuelle omgivelser. Målgruppen er unge og voksne, der kombinerer tilstedeværelsesundervisning med netbaserede og netunderstøttede læringsforløb. I bidraget ses både på de nye muligheder af faglig og social karakter, der åbner sig, og på de problemer og udfordringer der er forbundet med at arbejde med computer og internet i læringssammenhæng. Teoretisk inddrages Lave og Wengers handlingsrettede socialpraksis-teori om læring og særlig trækkes der på begreberne vedrørende praksisfællesskaber. Særlig opmærksomhed er der på udfordringerne ved at arbejde i samarbejds- og konferencesystemer. I denne sammenhæng peges der på betydningen af valg af skrivestil og deltagernes muligheder for at påtage sig forskellige veldefinerede roller. I et diskussionsforum kan deltagerne på skift påtage sig roller som fremlægger, opponent, kommentator og moderator. Der er også en drøftelse af synkron kommunikation, hvor deltagere på samme tid via tekst (som i chat og 'instant messaging') eller via lyd samtaler online (fx via et voice IP system som Skype). Endelig demonstreres mulighederne for at arbejde med portfolio - det være sig løbende arbejdsportfolio eller produkt-præsentationsportfolio, hvor deltagerne foretager et valg vedrørende hvilke dokumenter og produkter fra den løbende arbejdsproces, som skal præsenteres i den færdige produktportfolio.
Bidragets oversatte titel | Learning in Virtual Environments: How adults and Professionals learn and collaborate in Virtual Environments |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Voksnes læringsrum |
Redaktører | Carsten Nejst Jensen |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Værløse |
Forlag | Billesø |
Publikationsdato | 2005 |
Udgave | 1. |
Sider | 445-462 |
ISBN (Trykt) | 87-7842-155-1 |
Status | Udgivet - 2005 |
Emneord
- Netbaseret
- Fleksibel læring
- Netunderstøttet læring
- IKT læring