Vitalisering og lærerarbejde

Lisbeth Angela Lunde Frederiksen

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Resumé

    Denne afhandling fokuserer på udviklingen af et begreb om vitalisering i lærerarbejde samt på læreres aktuelle muligheder for vitalisering i arbejdet. Ved sin insisteren på begrebsudvikling i feltet mellem samfund og psyke og ved konkret at relatere spørgsmålet til lærerarbejdet, bidrager afhandlingen til at udvikle denne forskning. Afhandlingen relaterer sig desuden til den aktuelle debat om folkeskolelæreres arbejdsvilkår og følgerne af disse vilkår i form af stress og udbrændthed.

    Afhandlingen kombinerer en ydre social og en intra-subjektiv tilgang. De ydre sociale forandringer og aktuelle udfordringer i lærerarbejdet belyses ud fra en moderniseringsteoretisk tilgang. Axel Honneths socialfilosofiske teori om anerkendelse benyttes til at kombinere en ydre social vinkel med en intra-subjektiv vinkel. Den intra-psykiske dimension af vitaliseringsbegrebet belyses ud fra Kohuts selvpsykologi og Melanie Kleins objektrelationsteori. De empiriske analyser i afhandlingen omfatter undervisningspraksis, vitaliseringsmåder ud fra et selvpsykologisk og et objektrelationsteoretisk perspektiv, forholdet mellem vitaliseringsmåder og mulighederne for anerkendelse i det konkrete arbejde samt forholdet mellem vitaliseringsmåder og generelle udviklingstendenser i moderniseringen af lærerarbejdet.

    Grundsynspunktet i afhandlingen er, at man må acceptere læreres forskellige vitaliseringsmåder og måder at udføre lærerarbejdet på, samt at man må anskue disse som styrker i forhold til varetagelsen af det komplekse opgavesæt lærerarbejdet indeholder og i relation til elevgrupper med forskellige forudsætninger.

    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde Universitetscenter
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider353
    ISBN (Trykt)978-87-91387-22-7
    StatusUdgivet - 2007
    NavnAfhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring

    Bibliografisk note

    Ph.d.-afhandling i ny version

    Citer dette

    Frederiksen, L. A. L. (2007). Vitalisering og lærerarbejde. Roskilde Universitetscenter: Roskilde Universitet. Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring
    Frederiksen, Lisbeth Angela Lunde. / Vitalisering og lærerarbejde. Roskilde Universitetscenter : Roskilde Universitet, 2007. 353 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).
    @book{cec0ea90e90511dca386000ea68e967b,
    title = "Vitalisering og l{\ae}rerarbejde",
    abstract = "Denne afhandling fokuserer p{\aa} udviklingen af et begreb om vitalisering i l{\ae}rerarbejde samt p{\aa} l{\ae}reres aktuelle muligheder for vitalisering i arbejdet. Ved sin insisteren p{\aa} begrebsudvikling i feltet mellem samfund og psyke og ved konkret at relatere sp{\o}rgsm{\aa}let til l{\ae}rerarbejdet, bidrager afhandlingen til at udvikle denne forskning. Afhandlingen relaterer sig desuden til den aktuelle debat om folkeskolel{\ae}reres arbejdsvilk{\aa}r og f{\o}lgerne af disse vilk{\aa}r i form af stress og udbr{\ae}ndthed. Afhandlingen kombinerer en ydre social og en intra-subjektiv tilgang. De ydre sociale forandringer og aktuelle udfordringer i l{\ae}rerarbejdet belyses ud fra en moderniseringsteoretisk tilgang. Axel Honneths socialfilosofiske teori om anerkendelse benyttes til at kombinere en ydre social vinkel med en intra-subjektiv vinkel. Den intra-psykiske dimension af vitaliseringsbegrebet belyses ud fra Kohuts selvpsykologi og Melanie Kleins objektrelationsteori. De empiriske analyser i afhandlingen omfatter undervisningspraksis, vitaliseringsm{\aa}der ud fra et selvpsykologisk og et objektrelationsteoretisk perspektiv, forholdet mellem vitaliseringsm{\aa}der og mulighederne for anerkendelse i det konkrete arbejde samt forholdet mellem vitaliseringsm{\aa}der og generelle udviklingstendenser i moderniseringen af l{\ae}rerarbejdet. Grundsynspunktet i afhandlingen er, at man m{\aa} acceptere l{\ae}reres forskellige vitaliseringsm{\aa}der og m{\aa}der at udf{\o}re l{\ae}rerarbejdet p{\aa}, samt at man m{\aa} anskue disse som styrker i forhold til varetagelsen af det komplekse opgaves{\ae}t l{\ae}rerarbejdet indeholder og i relation til elevgrupper med forskellige foruds{\ae}tninger.",
    author = "Frederiksen, {Lisbeth Angela Lunde}",
    note = "Ph.d.-afhandling i ny version",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-91387-22-7",
    publisher = "Roskilde Universitet",

    }

    Frederiksen, LAL 2007, Vitalisering og lærerarbejde. Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring, Roskilde Universitet, Roskilde Universitetscenter.

    Vitalisering og lærerarbejde. / Frederiksen, Lisbeth Angela Lunde.

    Roskilde Universitetscenter : Roskilde Universitet, 2007. 353 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    TY - BOOK

    T1 - Vitalisering og lærerarbejde

    AU - Frederiksen, Lisbeth Angela Lunde

    N1 - Ph.d.-afhandling i ny version

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Denne afhandling fokuserer på udviklingen af et begreb om vitalisering i lærerarbejde samt på læreres aktuelle muligheder for vitalisering i arbejdet. Ved sin insisteren på begrebsudvikling i feltet mellem samfund og psyke og ved konkret at relatere spørgsmålet til lærerarbejdet, bidrager afhandlingen til at udvikle denne forskning. Afhandlingen relaterer sig desuden til den aktuelle debat om folkeskolelæreres arbejdsvilkår og følgerne af disse vilkår i form af stress og udbrændthed. Afhandlingen kombinerer en ydre social og en intra-subjektiv tilgang. De ydre sociale forandringer og aktuelle udfordringer i lærerarbejdet belyses ud fra en moderniseringsteoretisk tilgang. Axel Honneths socialfilosofiske teori om anerkendelse benyttes til at kombinere en ydre social vinkel med en intra-subjektiv vinkel. Den intra-psykiske dimension af vitaliseringsbegrebet belyses ud fra Kohuts selvpsykologi og Melanie Kleins objektrelationsteori. De empiriske analyser i afhandlingen omfatter undervisningspraksis, vitaliseringsmåder ud fra et selvpsykologisk og et objektrelationsteoretisk perspektiv, forholdet mellem vitaliseringsmåder og mulighederne for anerkendelse i det konkrete arbejde samt forholdet mellem vitaliseringsmåder og generelle udviklingstendenser i moderniseringen af lærerarbejdet. Grundsynspunktet i afhandlingen er, at man må acceptere læreres forskellige vitaliseringsmåder og måder at udføre lærerarbejdet på, samt at man må anskue disse som styrker i forhold til varetagelsen af det komplekse opgavesæt lærerarbejdet indeholder og i relation til elevgrupper med forskellige forudsætninger.

    AB - Denne afhandling fokuserer på udviklingen af et begreb om vitalisering i lærerarbejde samt på læreres aktuelle muligheder for vitalisering i arbejdet. Ved sin insisteren på begrebsudvikling i feltet mellem samfund og psyke og ved konkret at relatere spørgsmålet til lærerarbejdet, bidrager afhandlingen til at udvikle denne forskning. Afhandlingen relaterer sig desuden til den aktuelle debat om folkeskolelæreres arbejdsvilkår og følgerne af disse vilkår i form af stress og udbrændthed. Afhandlingen kombinerer en ydre social og en intra-subjektiv tilgang. De ydre sociale forandringer og aktuelle udfordringer i lærerarbejdet belyses ud fra en moderniseringsteoretisk tilgang. Axel Honneths socialfilosofiske teori om anerkendelse benyttes til at kombinere en ydre social vinkel med en intra-subjektiv vinkel. Den intra-psykiske dimension af vitaliseringsbegrebet belyses ud fra Kohuts selvpsykologi og Melanie Kleins objektrelationsteori. De empiriske analyser i afhandlingen omfatter undervisningspraksis, vitaliseringsmåder ud fra et selvpsykologisk og et objektrelationsteoretisk perspektiv, forholdet mellem vitaliseringsmåder og mulighederne for anerkendelse i det konkrete arbejde samt forholdet mellem vitaliseringsmåder og generelle udviklingstendenser i moderniseringen af lærerarbejdet. Grundsynspunktet i afhandlingen er, at man må acceptere læreres forskellige vitaliseringsmåder og måder at udføre lærerarbejdet på, samt at man må anskue disse som styrker i forhold til varetagelsen af det komplekse opgavesæt lærerarbejdet indeholder og i relation til elevgrupper med forskellige forudsætninger.

    M3 - Bog

    SN - 978-87-91387-22-7

    BT - Vitalisering og lærerarbejde

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Roskilde Universitetscenter

    ER -

    Frederiksen LAL. Vitalisering og lærerarbejde. Roskilde Universitetscenter: Roskilde Universitet, 2007. 353 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).