Abstract
Velfærdsteknologi introduceres i disse år i sundheds- og social sektoren med visioner om at rationalisere og effektivisere på måder, der giver borgerne mere indfl ydelse og frihed og indebærer en tilbagetrækning af den professionelle omsorg. I denne artikel undersøger vi, hvordan indførsel af skærmbesøg i hjemmeplejen er med til at introducere nye værdier omkring omsorg og understøtter nye former for professionalisme. Vi tager udgangspunkt i en empirisk tilgang til etik, der sætter fokus på etik som normative perspektiver, der udvikles og forhandles i en praksis. Artiklen er baseret på et etårigt intensivt feltstudie af brugen af skærmbesøg i hjemmeplejen i en kommune. Vi viser, hvordan etiske diskussioner udfoldes omkring nærhed og distance, og hvordan det relateres til situationen, den specifi kke borger og teknologien. Vi diskuterer desuden betydningen af at gøre medarbejderne til innovationsfortrop i en medarbejderdreven innovation, hvor grænserne for at bruge teknologien hele tiden udfordres.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Arbejdsliv |
Vol/bind | 21 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 26-41 |
ISSN | 1399-1442 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Velfærdsteknologi
- Ældrepleje
- Empirisk etik
- Etisk arbejde