Virksomhedsetik

En grundbog i organisation og ansvar

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    Resumé

    Værdiledelse, socialt ansvar, organisations- og virksomhedsetik, etiske regnskaber og værdier er i kraft af nye ansvarsfordelinger mellem stat og samfund blevet heftigt diskuteret i de senere år. I erhvervslivet indføres nye etiske retningslinjer om god ledelsesskik (corporate governance) og i forbindelse med samfundets markedsgørelse, blandt andet i form af sociale partnerskaber med offentlige institutioner, opfordres de private virksomheder til at vise politisk engagement og socialt ansvar (corporate social responsibility). Samtidig privatiseres offentlige organisationer i stigende grad og påvirkes dermed af managementmetoder fra det private erhvervsliv.
    Bogen er en introduktion til virksomhedsetik og behandler forskellige opfattelser af private virksomheders og offentlige organisationers sociale ansvar, etik og legitimitet. Bogen fokuserer især på værdiledelse og interessentdialog (stakeholder-teori), der gør hensynet til de grupper, som påvirker og påvirkes af organisationen, til et centralt element i socialt ansvar og god ledelsesskik. Desuden diskuterer bogen muligheden for at udvikle en teori om virksomhedens sociale ansvar, der passer til krav og forventninger i det globaliserede samfund.

    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Antal sider247
    ISBN (Trykt)978-87-593-1232-2
    StatusUdgivet - 2007

    Bibliografisk note

    Anmeldelser
    "Det er et flot projekt og en fin og fornem bog, som Jacob Dahl Rendtorff har skrevet"
    - Steen Hildebrandt i Børsen (5 'huer' ud af 6 mulige)

    Emneord

    • virksomhedsetik
    • virksomheders sociale ansvar
    • værdibaseret ledelse

    Citer dette

    Rendtorff, Jacob Dahl. / Virksomhedsetik : En grundbog i organisation og ansvar. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2007. 247 s.
    @book{2fa98f903c1a11dcbc32000ea68e967b,
    title = "Virksomhedsetik: En grundbog i organisation og ansvar",
    abstract = "V{\ae}rdiledelse, socialt ansvar, organisations- og virksomhedsetik, etiske regnskaber og v{\ae}rdier er i kraft af nye ansvarsfordelinger mellem stat og samfund blevet heftigt diskuteret i de senere {\aa}r. I erhvervslivet indf{\o}res nye etiske retningslinjer om god ledelsesskik (corporate governance) og i forbindelse med samfundets markedsg{\o}relse, blandt andet i form af sociale partnerskaber med offentlige institutioner, opfordres de private virksomheder til at vise politisk engagement og socialt ansvar (corporate social responsibility). Samtidig privatiseres offentlige organisationer i stigende grad og p{\aa}virkes dermed af managementmetoder fra det private erhvervsliv. Bogen er en introduktion til virksomhedsetik og behandler forskellige opfattelser af private virksomheders og offentlige organisationers sociale ansvar, etik og legitimitet. Bogen fokuserer is{\ae}r p{\aa} v{\ae}rdiledelse og interessentdialog (stakeholder-teori), der g{\o}r hensynet til de grupper, som p{\aa}virker og p{\aa}virkes af organisationen, til et centralt element i socialt ansvar og god ledelsesskik. Desuden diskuterer bogen muligheden for at udvikle en teori om virksomhedens sociale ansvar, der passer til krav og forventninger i det globaliserede samfund.",
    keywords = "virksomhedsetik, virksomheders sociale ansvar, v{\ae}rdibaseret ledelse, Business Ethics, Values-driven management, CSR",
    author = "Rendtorff, {Jacob Dahl}",
    note = "Anmeldelser {"}Det er et flot projekt og en fin og fornem bog, som Jacob Dahl Rendtorff har skrevet{"} - Steen Hildebrandt i B{\o}rsen (5 'huer' ud af 6 mulige)",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-593-1232-2",
    publisher = "Samfundslitteratur",

    }

    Virksomhedsetik : En grundbog i organisation og ansvar. / Rendtorff, Jacob Dahl.

    Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2007. 247 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

    TY - BOOK

    T1 - Virksomhedsetik

    T2 - En grundbog i organisation og ansvar

    AU - Rendtorff, Jacob Dahl

    N1 - Anmeldelser "Det er et flot projekt og en fin og fornem bog, som Jacob Dahl Rendtorff har skrevet" - Steen Hildebrandt i Børsen (5 'huer' ud af 6 mulige)

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Værdiledelse, socialt ansvar, organisations- og virksomhedsetik, etiske regnskaber og værdier er i kraft af nye ansvarsfordelinger mellem stat og samfund blevet heftigt diskuteret i de senere år. I erhvervslivet indføres nye etiske retningslinjer om god ledelsesskik (corporate governance) og i forbindelse med samfundets markedsgørelse, blandt andet i form af sociale partnerskaber med offentlige institutioner, opfordres de private virksomheder til at vise politisk engagement og socialt ansvar (corporate social responsibility). Samtidig privatiseres offentlige organisationer i stigende grad og påvirkes dermed af managementmetoder fra det private erhvervsliv. Bogen er en introduktion til virksomhedsetik og behandler forskellige opfattelser af private virksomheders og offentlige organisationers sociale ansvar, etik og legitimitet. Bogen fokuserer især på værdiledelse og interessentdialog (stakeholder-teori), der gør hensynet til de grupper, som påvirker og påvirkes af organisationen, til et centralt element i socialt ansvar og god ledelsesskik. Desuden diskuterer bogen muligheden for at udvikle en teori om virksomhedens sociale ansvar, der passer til krav og forventninger i det globaliserede samfund.

    AB - Værdiledelse, socialt ansvar, organisations- og virksomhedsetik, etiske regnskaber og værdier er i kraft af nye ansvarsfordelinger mellem stat og samfund blevet heftigt diskuteret i de senere år. I erhvervslivet indføres nye etiske retningslinjer om god ledelsesskik (corporate governance) og i forbindelse med samfundets markedsgørelse, blandt andet i form af sociale partnerskaber med offentlige institutioner, opfordres de private virksomheder til at vise politisk engagement og socialt ansvar (corporate social responsibility). Samtidig privatiseres offentlige organisationer i stigende grad og påvirkes dermed af managementmetoder fra det private erhvervsliv. Bogen er en introduktion til virksomhedsetik og behandler forskellige opfattelser af private virksomheders og offentlige organisationers sociale ansvar, etik og legitimitet. Bogen fokuserer især på værdiledelse og interessentdialog (stakeholder-teori), der gør hensynet til de grupper, som påvirker og påvirkes af organisationen, til et centralt element i socialt ansvar og god ledelsesskik. Desuden diskuterer bogen muligheden for at udvikle en teori om virksomhedens sociale ansvar, der passer til krav og forventninger i det globaliserede samfund.

    KW - virksomhedsetik

    KW - virksomheders sociale ansvar

    KW - værdibaseret ledelse

    KW - Business Ethics

    KW - Values-driven management

    KW - CSR

    M3 - Bog

    SN - 978-87-593-1232-2

    BT - Virksomhedsetik

    PB - Samfundslitteratur

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Rendtorff JD. Virksomhedsetik: En grundbog i organisation og ansvar. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2007. 247 s.