VIOL

Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen

Sissel Kondrup, Peter Busch-Jensen, Rasmus Leth Jørnø, Jonas Sprogøe

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Nærværende dokument er en del af afrapporteringen af VIOL-projektets fase 1. Rapporten indeholder analyser af den foreløbige empiriindsamling, og skal således læses som et arbejdsdokument, der i høj grad afspejler den begyndende eksplorative proces, hvor vi bruger empiriindsamlingen til at få et indblik i nogle af de problemstillinger, udfordringer, undringer og tematikker, der viser sig i de respektive praksisser i forhold til implementeringen og brugen af teknologi generelt og velfærdsteknologi i særdeleshed. I de foreløbige analyser har vi har lagt vægt på at lade empirien ’tale’ til os for på den måde at have et blik for tematikker og interessante perspektiver, som kan have fremadrettet forskningsmæssig interesse.
Rapporten stiller således flere spørgsmål end den tilbyder svar.

Rapporten indledes med en rammesætning i form af en definitions afgrænsning af teknologi og velfærdsteknologibegreberne, samt nogle beskrivelser af de problematikker og udfordringer, der knytter sig til disse begreber. Herefter følger en beskrivelse og kort diskussion af den gennemgående dataindsamlingsmetode, nemlig historieværkstedet. I de følgende afsnit beskrives de fire professionsfaglige cases, socialrådgiver-, pædagog-, lærer-,
og ledelsesområderne, ud fra de i afrapporteringskravet oplistede tematikker:
• Nye opgaver/ny-orientering af professionsfagligheden, herunder ændringer i relation til borgeren
• Kompetenceglidning
• Tværprofessionelt samarbejde
• Teknologiforståelse og organisatoriske strategier for implementering af teknologi

Herudover indeholder hver casebeskrivelse en kort redegørelse for empiri og metode, samt et opsummerende afsnit om interessante tematikker som den foreløbige empiriindsamling åbner for, samt mulige fremtidige undersøgelses spørgsmål. Rapporten afrundes med en række mere generelle betragtninger over hvilke tematikker, vi synes at kunne spore på tværs af materialet.
OriginalsprogDansk
Antal sider38
StatusAccepteret/In press - 2015

Emneord

  • Velfærdsteknologi
  • professionsuddannelse
  • socialrådgiveruddannelsen
  • læreruddannelsen
  • pædagoguddannelsen
  • velfærdsteknologisk dannelse

Citer dette

Kondrup, S., Busch-Jensen, P., Leth Jørnø, R., & Sprogøe, J. (Accepteret/In press). VIOL: Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen.
Kondrup, Sissel ; Busch-Jensen, Peter ; Leth Jørnø, Rasmus ; Sprogøe, Jonas. / VIOL : Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen. 2015. 38 s.
@book{a5a18be8db104ee6b2adfa7a51445ee6,
title = "VIOL: Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, p{\ae}d/soc-­‐gruppen",
abstract = "N{\ae}rv{\ae}rende dokument er en del af afrapporteringen af VIOL-projektets fase 1. Rapporten indeholder analyser af den forel{\o}bige empiriindsamling, og skal s{\aa}ledes l{\ae}ses som et arbejdsdokument, der i h{\o}j grad afspejler den begyndende eksplorative proces, hvor vi bruger empiriindsamlingen til at f{\aa} et indblik i nogle af de problemstillinger, udfordringer, undringer og tematikker, der viser sig i de respektive praksisser i forhold til implementeringen og brugen af teknologi generelt og velf{\ae}rdsteknologi i s{\ae}rdeleshed. I de forel{\o}bige analyser har vi har lagt v{\ae}gt p{\aa} at lade empirien ’tale’ til os for p{\aa} den m{\aa}de at have et blik for tematikker og interessante perspektiver, som kan have fremadrettet forskningsm{\ae}ssig interesse.Rapporten stiller s{\aa}ledes flere sp{\o}rgsm{\aa}l end den tilbyder svar.Rapporten indledes med en rammes{\ae}tning i form af en definitions afgr{\ae}nsning af teknologi og velf{\ae}rdsteknologibegreberne, samt nogle beskrivelser af de problematikker og udfordringer, der knytter sig til disse begreber. Herefter f{\o}lger en beskrivelse og kort diskussion af den gennemg{\aa}ende dataindsamlingsmetode, nemlig historiev{\ae}rkstedet. I de f{\o}lgende afsnit beskrives de fire professionsfaglige cases, socialr{\aa}dgiver-, p{\ae}dagog-, l{\ae}rer-,og ledelsesomr{\aa}derne, ud fra de i afrapporteringskravet oplistede tematikker:• Nye opgaver/ny-orientering af professionsfagligheden, herunder {\ae}ndringer i relation til borgeren• Kompetenceglidning• Tv{\ae}rprofessionelt samarbejde• Teknologiforst{\aa}else og organisatoriske strategier for implementering af teknologiHerudover indeholder hver casebeskrivelse en kort redeg{\o}relse for empiri og metode, samt et opsummerende afsnit om interessante tematikker som den forel{\o}bige empiriindsamling {\aa}bner for, samt mulige fremtidige unders{\o}gelses sp{\o}rgsm{\aa}l. Rapporten afrundes med en r{\ae}kke mere generelle betragtninger over hvilke tematikker, vi synes at kunne spore p{\aa} tv{\ae}rs af materialet.",
keywords = "Velf{\ae}rdsteknologi, professionsuddannelse, socialr{\aa}dgiveruddannelsen, l{\ae}reruddannelsen, p{\ae}dagoguddannelsen, velf{\ae}rdsteknologisk dannelse",
author = "Sissel Kondrup and Peter Busch-Jensen and {Leth J{\o}rn{\o}}, Rasmus and Jonas Sprog{\o}e",
year = "2015",
language = "Dansk",

}

Kondrup, S, Busch-Jensen, P, Leth Jørnø, R & Sprogøe, J 2015, VIOL: Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen.

VIOL : Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen. / Kondrup, Sissel; Busch-Jensen, Peter; Leth Jørnø, Rasmus ; Sprogøe, Jonas.

2015. 38 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - VIOL

T2 - Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen

AU - Kondrup, Sissel

AU - Busch-Jensen, Peter

AU - Leth Jørnø, Rasmus

AU - Sprogøe, Jonas

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Nærværende dokument er en del af afrapporteringen af VIOL-projektets fase 1. Rapporten indeholder analyser af den foreløbige empiriindsamling, og skal således læses som et arbejdsdokument, der i høj grad afspejler den begyndende eksplorative proces, hvor vi bruger empiriindsamlingen til at få et indblik i nogle af de problemstillinger, udfordringer, undringer og tematikker, der viser sig i de respektive praksisser i forhold til implementeringen og brugen af teknologi generelt og velfærdsteknologi i særdeleshed. I de foreløbige analyser har vi har lagt vægt på at lade empirien ’tale’ til os for på den måde at have et blik for tematikker og interessante perspektiver, som kan have fremadrettet forskningsmæssig interesse.Rapporten stiller således flere spørgsmål end den tilbyder svar.Rapporten indledes med en rammesætning i form af en definitions afgrænsning af teknologi og velfærdsteknologibegreberne, samt nogle beskrivelser af de problematikker og udfordringer, der knytter sig til disse begreber. Herefter følger en beskrivelse og kort diskussion af den gennemgående dataindsamlingsmetode, nemlig historieværkstedet. I de følgende afsnit beskrives de fire professionsfaglige cases, socialrådgiver-, pædagog-, lærer-,og ledelsesområderne, ud fra de i afrapporteringskravet oplistede tematikker:• Nye opgaver/ny-orientering af professionsfagligheden, herunder ændringer i relation til borgeren• Kompetenceglidning• Tværprofessionelt samarbejde• Teknologiforståelse og organisatoriske strategier for implementering af teknologiHerudover indeholder hver casebeskrivelse en kort redegørelse for empiri og metode, samt et opsummerende afsnit om interessante tematikker som den foreløbige empiriindsamling åbner for, samt mulige fremtidige undersøgelses spørgsmål. Rapporten afrundes med en række mere generelle betragtninger over hvilke tematikker, vi synes at kunne spore på tværs af materialet.

AB - Nærværende dokument er en del af afrapporteringen af VIOL-projektets fase 1. Rapporten indeholder analyser af den foreløbige empiriindsamling, og skal således læses som et arbejdsdokument, der i høj grad afspejler den begyndende eksplorative proces, hvor vi bruger empiriindsamlingen til at få et indblik i nogle af de problemstillinger, udfordringer, undringer og tematikker, der viser sig i de respektive praksisser i forhold til implementeringen og brugen af teknologi generelt og velfærdsteknologi i særdeleshed. I de foreløbige analyser har vi har lagt vægt på at lade empirien ’tale’ til os for på den måde at have et blik for tematikker og interessante perspektiver, som kan have fremadrettet forskningsmæssig interesse.Rapporten stiller således flere spørgsmål end den tilbyder svar.Rapporten indledes med en rammesætning i form af en definitions afgrænsning af teknologi og velfærdsteknologibegreberne, samt nogle beskrivelser af de problematikker og udfordringer, der knytter sig til disse begreber. Herefter følger en beskrivelse og kort diskussion af den gennemgående dataindsamlingsmetode, nemlig historieværkstedet. I de følgende afsnit beskrives de fire professionsfaglige cases, socialrådgiver-, pædagog-, lærer-,og ledelsesområderne, ud fra de i afrapporteringskravet oplistede tematikker:• Nye opgaver/ny-orientering af professionsfagligheden, herunder ændringer i relation til borgeren• Kompetenceglidning• Tværprofessionelt samarbejde• Teknologiforståelse og organisatoriske strategier for implementering af teknologiHerudover indeholder hver casebeskrivelse en kort redegørelse for empiri og metode, samt et opsummerende afsnit om interessante tematikker som den foreløbige empiriindsamling åbner for, samt mulige fremtidige undersøgelses spørgsmål. Rapporten afrundes med en række mere generelle betragtninger over hvilke tematikker, vi synes at kunne spore på tværs af materialet.

KW - Velfærdsteknologi

KW - professionsuddannelse

KW - socialrådgiveruddannelsen

KW - læreruddannelsen

KW - pædagoguddannelsen

KW - velfærdsteknologisk dannelse

M3 - Rapport

BT - VIOL

ER -

Kondrup S, Busch-Jensen P, Leth Jørnø R, Sprogøe J. VIOL: Samlet afrapportering #1*VIOL, 010813, pæd/soc-­‐gruppen. 2015. 38 s.