Vidensudvikling i små firmaer i Region Sjælland

De højtuddannede medarbejderes rolle for nære og fjerne relationer

Lene Ekholm Petersen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Resumé

Afhandlingen arbejder i forlængelse af studier om geografisk nærhed og distance udfra den antagelse, at et firmas vidensnetværk består af både nære og fjerne relationer. Disse er med til at konstituere det netværk, hvorigennem firmaet henter informationer, der bruges til at opbygge en vidensbase. Der rejses en diskussion af, hvordan man kan definere nære og fjerne relationer, og hvad disse relationer betyder for vidensudviklingen i firmaerne. Konklusionen er, at firmaerne især er afhængige af relationer, som er en del af værdikæden. Geografisk nærhed spiller en rolle, men på grund af den tilgængelige informationsteknologi kan den suppleres med andre typer nærhed. Især er der vist eksempler på, hvordan kognitiv og organisatorisk nærhed er vigtige for vidensudviklingen i de interviewede firmaer. En anden faktor som spiller ind på et firmas vidensudvikling er medarbejderne. Afhandlingen forsøger at afdække, hvilke roller de højtuddannede medarbejdere spiller for etablering og vedligeholdelse af nære og fjerne relationer i firmaerne, og dermed for vidensudviklingen. Konklusionen er, at det er de højtuddannede medarbejderes særlige ansvar at formidle og omsætte svært tilgængeligt fagligt stof til noget, som kan anvendes i praksis i det daglige arbejde. De fungerer som en slags nøglemedarbejdere, der samler trådene imellem de informationer som hentes igennem netværket og den viden der løbende opbygges igennem dag-til-dag erfaringer, samtidig med at det er deres opgave at formidle den udviklede viden til de øvrige medarbejdere i firmaet.
OriginalsprogDansk
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider331
ISBN (Trykt)978-87-7349-843-9
StatusUdgivet - 31 maj 2013

Emneord

  • økonomisk geografi

Citer dette

@phdthesis{40ca661223964ee2acc93c2870dfae0f,
title = "Vidensudvikling i sm{\aa} firmaer i Region Sj{\ae}lland: De h{\o}jtuddannede medarbejderes rolle for n{\ae}re og fjerne relationer",
abstract = "Afhandlingen arbejder i forl{\ae}ngelse af studier om geografisk n{\ae}rhed og distance udfra den antagelse, at et firmas vidensnetv{\ae}rk best{\aa}r af b{\aa}de n{\ae}re og fjerne relationer. Disse er med til at konstituere det netv{\ae}rk, hvorigennem firmaet henter informationer, der bruges til at opbygge en vidensbase. Der rejses en diskussion af, hvordan man kan definere n{\ae}re og fjerne relationer, og hvad disse relationer betyder for vidensudviklingen i firmaerne. Konklusionen er, at firmaerne is{\ae}r er afh{\ae}ngige af relationer, som er en del af v{\ae}rdik{\ae}den. Geografisk n{\ae}rhed spiller en rolle, men p{\aa} grund af den tilg{\ae}ngelige informationsteknologi kan den suppleres med andre typer n{\ae}rhed. Is{\ae}r er der vist eksempler p{\aa}, hvordan kognitiv og organisatorisk n{\ae}rhed er vigtige for vidensudviklingen i de interviewede firmaer. En anden faktor som spiller ind p{\aa} et firmas vidensudvikling er medarbejderne. Afhandlingen fors{\o}ger at afd{\ae}kke, hvilke roller de h{\o}jtuddannede medarbejdere spiller for etablering og vedligeholdelse af n{\ae}re og fjerne relationer i firmaerne, og dermed for vidensudviklingen. Konklusionen er, at det er de h{\o}jtuddannede medarbejderes s{\ae}rlige ansvar at formidle og oms{\ae}tte sv{\ae}rt tilg{\ae}ngeligt fagligt stof til noget, som kan anvendes i praksis i det daglige arbejde. De fungerer som en slags n{\o}glemedarbejdere, der samler tr{\aa}dene imellem de informationer som hentes igennem netv{\ae}rket og den viden der l{\o}bende opbygges igennem dag-til-dag erfaringer, samtidig med at det er deres opgave at formidle den udviklede viden til de {\o}vrige medarbejdere i firmaet.",
keywords = "{\o}konomisk geografi",
author = "Petersen, {Lene Ekholm}",
year = "2013",
month = "5",
day = "31",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7349-843-9",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Vidensudvikling i små firmaer i Region Sjælland : De højtuddannede medarbejderes rolle for nære og fjerne relationer. / Petersen, Lene Ekholm.

Roskilde Universitet, 2013. 331 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Vidensudvikling i små firmaer i Region Sjælland

T2 - De højtuddannede medarbejderes rolle for nære og fjerne relationer

AU - Petersen, Lene Ekholm

PY - 2013/5/31

Y1 - 2013/5/31

N2 - Afhandlingen arbejder i forlængelse af studier om geografisk nærhed og distance udfra den antagelse, at et firmas vidensnetværk består af både nære og fjerne relationer. Disse er med til at konstituere det netværk, hvorigennem firmaet henter informationer, der bruges til at opbygge en vidensbase. Der rejses en diskussion af, hvordan man kan definere nære og fjerne relationer, og hvad disse relationer betyder for vidensudviklingen i firmaerne. Konklusionen er, at firmaerne især er afhængige af relationer, som er en del af værdikæden. Geografisk nærhed spiller en rolle, men på grund af den tilgængelige informationsteknologi kan den suppleres med andre typer nærhed. Især er der vist eksempler på, hvordan kognitiv og organisatorisk nærhed er vigtige for vidensudviklingen i de interviewede firmaer. En anden faktor som spiller ind på et firmas vidensudvikling er medarbejderne. Afhandlingen forsøger at afdække, hvilke roller de højtuddannede medarbejdere spiller for etablering og vedligeholdelse af nære og fjerne relationer i firmaerne, og dermed for vidensudviklingen. Konklusionen er, at det er de højtuddannede medarbejderes særlige ansvar at formidle og omsætte svært tilgængeligt fagligt stof til noget, som kan anvendes i praksis i det daglige arbejde. De fungerer som en slags nøglemedarbejdere, der samler trådene imellem de informationer som hentes igennem netværket og den viden der løbende opbygges igennem dag-til-dag erfaringer, samtidig med at det er deres opgave at formidle den udviklede viden til de øvrige medarbejdere i firmaet.

AB - Afhandlingen arbejder i forlængelse af studier om geografisk nærhed og distance udfra den antagelse, at et firmas vidensnetværk består af både nære og fjerne relationer. Disse er med til at konstituere det netværk, hvorigennem firmaet henter informationer, der bruges til at opbygge en vidensbase. Der rejses en diskussion af, hvordan man kan definere nære og fjerne relationer, og hvad disse relationer betyder for vidensudviklingen i firmaerne. Konklusionen er, at firmaerne især er afhængige af relationer, som er en del af værdikæden. Geografisk nærhed spiller en rolle, men på grund af den tilgængelige informationsteknologi kan den suppleres med andre typer nærhed. Især er der vist eksempler på, hvordan kognitiv og organisatorisk nærhed er vigtige for vidensudviklingen i de interviewede firmaer. En anden faktor som spiller ind på et firmas vidensudvikling er medarbejderne. Afhandlingen forsøger at afdække, hvilke roller de højtuddannede medarbejdere spiller for etablering og vedligeholdelse af nære og fjerne relationer i firmaerne, og dermed for vidensudviklingen. Konklusionen er, at det er de højtuddannede medarbejderes særlige ansvar at formidle og omsætte svært tilgængeligt fagligt stof til noget, som kan anvendes i praksis i det daglige arbejde. De fungerer som en slags nøglemedarbejdere, der samler trådene imellem de informationer som hentes igennem netværket og den viden der løbende opbygges igennem dag-til-dag erfaringer, samtidig med at det er deres opgave at formidle den udviklede viden til de øvrige medarbejdere i firmaet.

KW - økonomisk geografi

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978-87-7349-843-9

BT - Vidensudvikling i små firmaer i Region Sjælland

PB - Roskilde Universitet

ER -