Viden og forandring - uden quick fix

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Hvordan kan man arbejde med anvendelse af viden fra pædagogisk forskning, uden at det sker i form af (skrå)sikre handleanvisninger for praksis? Og omvendt: Betyder det, at man ikke sigter på at udvikle en best practice, at man som forsker så nødvendigvis må afstå fra at have ambitioner om at bidrage til forandring af praksis? Hvordan kan en kritisk forskning også være konstruktiv? Disse spørgsmål diskuteres med afsæt i et projekt om ”udvikling af pædagogfaglighed som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Projektet kombinerede etnografisk feltarbejde med aktionsforskning i form af værksteder med de involverede pædagoger. Artiklen diskuterer, hvordan viden på forskellig vis blev bragt i spil med deltagerne i projektet, der både havde et vidensproduktions- og et udviklingssigte. En gennemgående pointe er, at de spørgsmål, man som forsker stiller, er en måde at omsætte viden, udvikle ny, relevant viden og bidrage til fortsat vidensudvikling i feltet.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2012
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)34-41
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 18 sep. 2012

    Emneord

    • forskning og udvikling
    • etnografi
    • aktionsforskning
    • pædagogisk arbejde

    Citer dette

    @article{701754f9e3ee487c9cae7a43d72c263c,
    title = "Viden og forandring - uden quick fix",
    abstract = "Hvordan kan man arbejde med anvendelse af viden fra p{\ae}dagogisk forskning, uden at det sker i form af (skr{\aa})sikre handleanvisninger for praksis? Og omvendt: Betyder det, at man ikke sigter p{\aa} at udvikle en best practice, at man som forsker s{\aa} n{\o}dvendigvis m{\aa} afst{\aa} fra at have ambitioner om at bidrage til forandring af praksis? Hvordan kan en kritisk forskning ogs{\aa} v{\ae}re konstruktiv? Disse sp{\o}rgsm{\aa}l diskuteres med afs{\ae}t i et projekt om ”udvikling af p{\ae}dagogfaglighed som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Projektet kombinerede etnografisk feltarbejde med aktionsforskning i form af v{\ae}rksteder med de involverede p{\ae}dagoger. Artiklen diskuterer, hvordan viden p{\aa} forskellig vis blev bragt i spil med deltagerne i projektet, der b{\aa}de havde et vidensproduktions- og et udviklingssigte. En gennemg{\aa}ende pointe er, at de sp{\o}rgsm{\aa}l, man som forsker stiller, er en m{\aa}de at oms{\ae}tte viden, udvikle ny, relevant viden og bidrage til fortsat vidensudvikling i feltet.",
    keywords = "forskning og udvikling, etnografi, aktionsforskning, p{\ae}dagogisk arbejde",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel and Nielsen, {Birger Steen}",
    year = "2012",
    month = "9",
    day = "18",
    language = "Dansk",
    volume = "2012",
    pages = "34--41",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "3",

    }

    Viden og forandring - uden quick fix. / Ahrenkiel, Annegrethe; Nielsen, Birger Steen.

    I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2012, Nr. 3, 18.09.2012, s. 34-41.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Viden og forandring - uden quick fix

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    AU - Nielsen, Birger Steen

    PY - 2012/9/18

    Y1 - 2012/9/18

    N2 - Hvordan kan man arbejde med anvendelse af viden fra pædagogisk forskning, uden at det sker i form af (skrå)sikre handleanvisninger for praksis? Og omvendt: Betyder det, at man ikke sigter på at udvikle en best practice, at man som forsker så nødvendigvis må afstå fra at have ambitioner om at bidrage til forandring af praksis? Hvordan kan en kritisk forskning også være konstruktiv? Disse spørgsmål diskuteres med afsæt i et projekt om ”udvikling af pædagogfaglighed som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Projektet kombinerede etnografisk feltarbejde med aktionsforskning i form af værksteder med de involverede pædagoger. Artiklen diskuterer, hvordan viden på forskellig vis blev bragt i spil med deltagerne i projektet, der både havde et vidensproduktions- og et udviklingssigte. En gennemgående pointe er, at de spørgsmål, man som forsker stiller, er en måde at omsætte viden, udvikle ny, relevant viden og bidrage til fortsat vidensudvikling i feltet.

    AB - Hvordan kan man arbejde med anvendelse af viden fra pædagogisk forskning, uden at det sker i form af (skrå)sikre handleanvisninger for praksis? Og omvendt: Betyder det, at man ikke sigter på at udvikle en best practice, at man som forsker så nødvendigvis må afstå fra at have ambitioner om at bidrage til forandring af praksis? Hvordan kan en kritisk forskning også være konstruktiv? Disse spørgsmål diskuteres med afsæt i et projekt om ”udvikling af pædagogfaglighed som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Projektet kombinerede etnografisk feltarbejde med aktionsforskning i form af værksteder med de involverede pædagoger. Artiklen diskuterer, hvordan viden på forskellig vis blev bragt i spil med deltagerne i projektet, der både havde et vidensproduktions- og et udviklingssigte. En gennemgående pointe er, at de spørgsmål, man som forsker stiller, er en måde at omsætte viden, udvikle ny, relevant viden og bidrage til fortsat vidensudvikling i feltet.

    KW - forskning og udvikling

    KW - etnografi

    KW - aktionsforskning

    KW - pædagogisk arbejde

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2012

    SP - 34

    EP - 41

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 3

    ER -