Abstract
Hvordan kan man arbejde med anvendelse af viden fra pædagogisk forskning, uden at det sker i form af (skrå)sikre handleanvisninger for praksis? Og omvendt: Betyder det, at man ikke sigter på at udvikle en best practice, at man som forsker så nødvendigvis må afstå fra at have ambitioner om at bidrage til forandring af praksis? Hvordan kan en kritisk forskning også være konstruktiv? Disse spørgsmål diskuteres med afsæt i et projekt om ”udvikling af pædagogfaglighed som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Projektet kombinerede etnografisk feltarbejde med aktionsforskning i form af værksteder med de involverede pædagoger. Artiklen diskuterer, hvordan viden på forskellig vis blev bragt i spil med deltagerne i projektet, der både havde et vidensproduktions- og et udviklingssigte. En gennemgående pointe er, at de spørgsmål, man som forsker stiller, er en måde at omsætte viden, udvikle ny, relevant viden og bidrage til fortsat vidensudvikling i feltet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2012 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 34-41 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 18 sep. 2012 |
Emneord
- forskning og udvikling
- etnografi
- aktionsforskning
- pædagogisk arbejde