TY - JOUR
T1 - "Vi tager lige en snak"
T2 - Institutionelle fortællinger og samtalens selvfølgelighed i socialpædagogisk praksis
AU - Hansen, Nanna Koch
PY - 2019/3
Y1 - 2019/3
N2 - Inden for socialpædagogisk arbejde fremstår samtale som et selvindlysende gode, som man nærmest kun kan få for lidt af. Men hvad er overhovedet en god samtale i pædagogisk forstand? Artiklen anlægger et destabiliserende blik på indforståede logikker og praksisformer i forbindelse med socialpædagogisk praksis i et hjørne af Kriminalforsorgen, hvor samtale vægtes højt. Artiklen viser, hvordan idealer om naturlighed og utvungenhed gennemsyrer det socialpædagogiske arbejde, samtidig med at de pædagogiske samtaler typisk følger en bestemt skabelon, hvor Kriminalforsorgens medarbejdere bliver aktive medproducenter af afsonernes fortællinger.
AB - Inden for socialpædagogisk arbejde fremstår samtale som et selvindlysende gode, som man nærmest kun kan få for lidt af. Men hvad er overhovedet en god samtale i pædagogisk forstand? Artiklen anlægger et destabiliserende blik på indforståede logikker og praksisformer i forbindelse med socialpædagogisk praksis i et hjørne af Kriminalforsorgen, hvor samtale vægtes højt. Artiklen viser, hvordan idealer om naturlighed og utvungenhed gennemsyrer det socialpædagogiske arbejde, samtidig med at de pædagogiske samtaler typisk følger en bestemt skabelon, hvor Kriminalforsorgens medarbejdere bliver aktive medproducenter af afsonernes fortællinger.
U2 - 10.7146/tfp.v15i28.113097
DO - 10.7146/tfp.v15i28.113097
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2446-0273
VL - 15
SP - 18
EP - 25
JO - Tidsskrift for professionsstudier
JF - Tidsskrift for professionsstudier
IS - 28
ER -