Vi er jo ikke Parkinson, men mennesker, som rummer en masse kvaliteter: en universitetsforsker og to medforskere i dialog om at skabe viden sammen i et forskningsprojekt om Parkinsondans

Anders Larsen, Lotte Mengel, Louise Jane Phillips*

*Corresponding author

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Abstract

I samskabende forskning skaber mennesker med erfaringer inden for det, der forskes i, viden sammen med universitetsforskere. Inddragelse af borgere eller patienter i samskabende forskning er i stigende grad anerkendt som en demokratisk og faglig givende måde at forske på. Imidlertid er der mange udfordringer i praksis.
Vi tre forfattere til denne artikel har selv oplevet at være med som deltagere i samskabende sundhedsforskning: To som medforskere, og en som universitetsforsker. Det forsknings-projekt, vi har været med i, handler om dans for mennesker med Parkinsons sygdom og deres pårørende. Projektets medforskere er en gruppe mennesker med Parkinson og deres pårørende, som går til Parkinsondans i Storkøbenhavn og Nordsjælland.
I denne artikel udforsker vi, hvad samskabende forskning indebærer og betyder – set indefra som både medforsker og universitetsforsker. Det gør vi med udgangspunkt i fortællinger om vores egne oplevelser af projektets samskabelsesprocesser. Også vores fælles udforskning i denne artikel udgør en form for samskabelse, hvor vi løbende har lært af hinanden i dialog på tværs af vores fortællinger. Desuden inviterer vi dig som læser til en slags dialog mellem det, du læser og dine egne forståelser og erfaringer. Med disse tre slags samskabelse håber vi, at du som læser får indblik i forskellige aspekter af samskabende forskning.
OriginalsprogDansk
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider35
ISBN (Elektronisk)978-87-7349-182-9
StatusUdgivet - 1 maj 2021

Emneord

  • samskabelse
  • brugerinvolvering
  • dialogisk forskningskommunikation
  • kunstbaserede metoder
  • kollaborativ skrivning
  • Parkinsondans
  • medforsker
  • participation
  • narrativer
  • story-telling

Citer dette